Echt alleen maar katten?

xchaosxlovexx 21 april 2024
4,5☆
Prio 1 is een boek dat je aangrijpt met mooi, treurige en heftige verhalen. Elk verhaal heeft wel iets dat aan je blijft knagen.
Tom van der Weerd verteld in meerdere verhalen over zijn leven als brandweerman. Natuurlijk kennen sommigen hem als radio dj bij Qmuzic en dat is soms best even puzzelen qua planning en ook dat lees je terug. Zoals Tom zelf ook al zegt; ‘De ene keer is het heftig en draait het om leven en dood, de andere keer gebeurt er iets zó grappigs dat je je afvraagt of het geen 1 aprilgrap is geweest. Deze twee uitersten, en alles ertussenin, maken we bijna dagelijks mee bij de brandweer.’ ( Inleiding van het boek )
Dit verhaal speelt zich voornamelijk af rond Kampen. Dit boek is een non-fictie en verteld met geuren en kleuren over het vak van de brandweer. Het wordt echt verteld vanuit Tom van der Weerd. Van deze auteur heb ik nog niet eerder wat gelezen, maar ben zeker van plan verdere boeken wel te gaan lezen als die nog gaan komen.
Ik vond het ene verhaal aangrijpender dan het andere. Dat zal voor mij ook anders liggen dan voor een ander. Ik vond tijdens het lezen ontzettend veel quotes die je in het dagelijks leven ook wel gebruikt. Denk dan aan; ‘Waar rook is, is vuur’ en ‘Baadt het niet, dan schaadt het niet.’ ( Inleiding van het boek )
Het is ontzettend mooi dat je door de verhalen heen Tom beter leert kennen, maar ook zeker leert dat deze brandweermannen echt gewoon mensen zijn. vond het echt mooi dat de gevoelens en emoties bij de verhalen kon voelen. Ik kan je met zekerheid zeggen, die boek is niet geschreven door een robot, onder dat pak zit echt een mens.
De schrijfstijl die Tom hanteert is erg prettig en je leest daardoor elk verhaal zo uit. Nu moet ik zeggen dat het boek sowieso erg vlot leest. Je kan ervoor kiezen elke dag een verhaal te lezen, maar eigenlijk zal dat resulteren in veel meer verhalen, want uiteindelijk is het de schrijfstijl die je vasthoudt, met elk verhaal weer.
Ik kan alleen maar tot de conclusie komen dat dit boek fijn is om kennis te maken met wat de brandweer zo al doet, maar ook om te kijken of het vak voor jou ook iets kan zijn. Het boek krijgt van mij 4,5 sterren, afgerond naar 5. ‘Een mens kan alleen maar hopen’ ( Hoofdstuk 14 ) dat mensen leren van het boek en een andere kijk krijgen op dit vak, want nee als brandweer help je niet alleen maar katten uit bomen te redden.
Ontzettend bedankt aan HarperCollins Holland dat ik dit boek heb mogen recenseren met het bijbehorende recensie exemplaar.

Meer recensies van xchaosxlovexx