Laat je meenemen in de meldingen van de Brandweer

yasminleest 29 maart 2024

Prio 1 ~ Tom van de Weerd ~

Dit boek mocht ik lezen van Harper Collins

De Brandweer iedereen kent het maar toch ook weer niet.

Tom neemt je mee in zijn wereld van de brandweer tijdens zijn voornamelijk prio 1 meldingen.

Hij start met wie hij is, wat hij doet in het dagelijkse leven en tevens wat brandweer afkortingen uit te leggen.

Voor je het weet zit je dan in zijn leven en ga je mee in hoe zijn dag er ineens anders uit kan zien.

De hoofdstukken zijn meldingen op zich en geven je een kijkje in de start tot het eind van een oproep, zo’n prio 1 melding.
Je krijgt al snel mee dat de brandweer niet alleen rijdt voor brand. Iemand te water, ongelukken op de snelweg of in het park, deze mensen gaan ervoor.

Tom neemt je met een soort adrenaline mee in het verhaal, waardoor je elke melding af wil lezen. Het is lekker vlot geschreven en legt heel moeilijk weg.

In 1 van zijn meldingen verteld hij zo intens over een overleden vrouw bij een melding waar een zeil overheen moest. Als lezer zijnde sta je bijna naast hem en voel je dit mee.

Ook al zijn de meldingen op zichzelf staande verhalen, leest het als een compleet verhaal.
Mooi is de band met zijn vader en hun gezamenlijke brandweer liefde. Zijn beste vrienden die ook deze liefde delen en het boek voelt als een soort kameraadschap, voor elkaar door het vuur.

Ook zijn nawoord is echt een mooi nawoord, ik zeg zeker geen einde want ik hoop op nog een boek.

Als zus van een brandweerman vond ik dit echt een tof kijkje in de keuken van de brandweer.
Mijn broer is beroeps en verblijft dus 24 uur op zijn kazerne tijdens een dienst. Hij heeft de pieper op de kazerne en thuis is hij “gewoon” thuis.

Maar diep respect voor alle brandweermannen en dus ook de vrijwilligers die dus alles uit hun handen laten vallen om te gaan helpen als die pieper gaat!

Kortom wat mij betreft een fijn lezend boek, wat stiekem wel vraagt om een vervolg!

Meer recensies van yasminleest