Prachtig, maar kan niet tippen aan de film

Yelle 31 juli 2019
3,5 ster. Toen ik in een mail van Hebban las dat er een leesclub van dit boek kwam, was ik meteen enthousiast. Ik wist niet eens dat er inmiddels een boek gemaakt was van de geweldige film El laberinto del fauno, maar ik wist wel zeker dat ik het boek ook wilde lezen. Wat een geluk dat ik vervolgens ook bericht kreeg dat ik mocht deelnemen aan de leesclub en dat ik een exemplaar van het boek toegestuurd zou krijgen. Toen de Hebban-post op de mat viel en ik de envelop opende, stond ik versteld van de beeldschone omslag. En ook het boek zelf bleek schitterend te zijn, met allerlei mooie illustraties.

De film waarop dit boek gebaseerd is, had ik een aantal jaar geleden voor het laatst gezien, dus ik was benieuwd hoeveel van het verhaal me was bijgebleven. Tijdens het lezen bleek ik me de hoofdlijnen nog wel te herinneren, maar ik was ook aardig wat vergeten. Die delen kwamen tijdens het lezen vrijwel allemaal weer boven. Het boek bevatte ook een aantal extra verhalen die in de film niet (of niet zo uitgebreid) aan bod kwamen. Hoewel die delen interessant zijn en de lezer achtergrondinformatie verschaffen, halen ze wel ook een beetje het tempo uit het verhaal.

Tijdens het lezen van het boek, gebeurde er helaas onverwachts ook iets naars in mijn privéleven, maar als deelnemer van de leesclub wilde ik het boek toch gewoon op tijd uitlezen. Wellicht dat ik door die omstandigheden wat afgeleid was, maar het boek wist me niet zo te betoveren als de film dat jaren geleden wel gedaan heeft. Ik durf niet te zeggen of dat aan de schrijfstijl lag of aan de omstandigheden, of simpelweg aan het feit dat ik door de film het verhaal al kende.

Toch is dit zeker een heel mooi boek, het ziet er absoluut prachtig uit met die beeldschone cover en de illustraties, en het verhaal is zeker de moeite waard. De extra verhalen in het boek zijn een leuke toevoeging, maar voor mij kon het boek, hoezeer ik er ook van genoten heb, de film niet evenaren.

Meer recensies van Yelle