Een verfrissende vertelling vanuit het perspectief van Circe

Yelle 29 mei 2022
4,5 ster. Voor een lange treinreis wilde ik een niet te zwaar boek meenemen, en "dus" ging de Dwarsligger-versie van dit boek mee en niet een van de "gewone" boeken die ik al aan het lezen was. Op de heenreis merkte ik al dat ik dit een fijn boek vond, en ook de terugreis, een paar dagen later, heb ik grotendeels lezend doorgebracht. En toen ik weer thuis was, bleven de andere boeken nog even liggen, en heb ik eerst dit boek uitgelezen, want het verhaal van Circe wist me wel echt te boeien.

Ik kende natuurlijk wel al wat verhalen uit de Griekse mythologie, maar omdat dit boek verteld wordt vanuit het perspectief van Circe, was het toch heel anders dan eerdere boeken over Griekse mythen en legenden die ik gelezen had. Hier en daar zijn er wel wat zaken aangepast, maar daardoor wordt het, ondanks het thema, een heel verfrissend en eigentijds verhaal. Madeline Miller is erin geslaagd "de heks" Circe heel menselijk neer te zetten en haar gevoelens duidelijk te maken, waardoor je als lezer compassie met haar krijgt.

Dit was het eerste boek van Madeline Miller dat ik gelezen heb, maar ik ben door dit boek erg benieuwd geworden naar haar andere boeken, met name The Song of Achilles.

Meer recensies van Yelle