Een heftig en indrukwekkend verhaal

Yelle 10 mei 2022
Wauw, wat een heftig verhaal, zeker naar het einde toe. En wat heb ik veel respect voor de zussen Brilleslijper en anderen die in het verzet hebben gezeten. Wat een lef hadden zij, en wat een risico's namen zij om anderen te helpen. Dat er mensen zijn zoals zij, biedt gelukkig toch ook weer een beetje tegenwicht aan alle ellende in het boek, want ik sta er met zo'n verhaal toch ook weer van versteld hoe slecht en gemeen sommige mensen kunnen zijn, en dat maakt dat ik zulke waargebeurde verhalen toch ook lastig vind om te lezen, want eigenlijk lees ik liever iets leuks, en dit is zeker geen boek waar je vrolijk van wordt. Maar het is natuurlijk ook belangrijk om de geschiedenis te kennen en dat is voor mij dan wel weer een reden om een boek als dit te lezen.

Ik vond het ook erg bijzonder om te horen wat er allemaal is gebeurd op plaatsen waar ik regelmatig ben geweest, zoals Amsterdam Centraal. Ik heb als ik daar op het station kwam eigenlijk nooit echt beseft dat het station ook het laatste was wat sommige joden van hun stad hebben gezien. En iets wat voor mij wel een leuk weetje was, is dat er in het Gooi ooit een tram is geweest. Ik ben toch regelmatig in Bussum en omstreken geweest, maar dat was nieuw voor mij.

Wat het boek zelf betreft, ik kwam de luisterboekversie tegen op Spotify. Het boek werd heel prettig voorgelezen door Loretta Schrijver. Wel vond ik het, zeker in het begin, vooral veel feiten en had ik af en toe moeite te volgen wie iemand nu was en waarom wat hij/zij deed genoemd werd, maar naarmate het verhaal vorderde, en je de zussen en hun familie beter leerde kennen, werd het boek aangrijpender en was voor mij duidelijker wat de connectie van mensen met Janny en Lien Brilleslijper was.

Dat zo veel mensen, waaronder Anne en Margot Frank, iets vergelijkbaars hebben meegemaakt als de twee zussen, maar het niet hebben overleefd is hartverscheurend. Maar dat er toch ook zo veel mensen in het verzet zaten, en dat ook gewone mensen risico's namen (zoals een willekeurige buschauffeur die een brief post die in zijn tas is gestopt, of een agent die een waarschuwingstelefoontje pleegt) om anderen te helpen, zijn wat mij betreft wel de lichtpuntjes van het boek.

Meer recensies van Yelle