Stenen van de rivier

Yelle 27 september 2022
Wat lastig om dit boek te beoordelen. Het boek had namelijk een aantal zaken die ik erg kon waarderen, zoals de beschrijving van WO II vanuit het perspectief van "gewone Duitsers", die de oorlog vaak eigenlijk ook maar overkwam, en de nuance dat niet een heel volk alleen maar goed of slecht was, en eigenlijk ook dat het bij een individu zelfs al niet zo zwart-wit is dat je kunt stellen dat iemand volkomen goed of slecht is.
In het boek kwamen alleen ook zo veel andere onderwerpen en personen voorbij dat ik zo nu en dan dacht: "Is dit relevant? Waarom wordt dit erbij gehaald?" En het kostte me met al die namen veel moeite om me te herinneren wie iemand ook alweer was. Ook begreep ik niet hoe het kon dat Trudi zich nog zo veel kon herinneren van toen ze heel klein was (nog geen vier jaar), en waarom ze soms kon voorspellen wat er later zou gebeuren. Hier wordt ook geen verklaring voor gegeven, tenzij ik daar overheen heb gelezen. Ik denk dat ik het boek een hogere beoordeling had gegeven als een aantal (in mijn ogen onnodige) zaken en personen waren weggelaten uit het verhaal.

Meer recensies van Yelle