apartheid in Afrika

Ylona Jaspers 18 maart 2023
Mijn vriend Mijn vijand speelt zich af in de apartheid in Afrika. Ik heb het boek lang geleden als kind gelezen maar nu als volwassenen snap ik het boek beter. Op school heb ik nooit les gehad over de apartheid in Afrika omdat ik op een ZMLK school hebt gezeten. Dus heb ik gegoogeld en schrok mij te plurres dat het gewoon in mijn kindertijd was! Maar toen was ik wel heel erg jong. Ik weet nog wel op een gegeven moment dat ik wist wie Nelson Mandela was. Ik denk via school, maar dat weet ik niet meer. Het boek gaat over twee jongens Frikkie een witte jongen en Tengo een zwarte jongen. De ouders van Tengo werken op de boerderij van de oom van Frikkie. De zwarte mensen hebben het niet goed en moeten betalen om naar school te gaan terwijl de witte kinderen gratis naar school mogen gaan. Het gaat er heel oneerlijk aan toe en Tengo komt dat erachter wanneer hij ouder wordt. Frikkie snapt dat allemaal niet omdat hij het goed heeft en denkt dat de zwarte mensen het ook goed hebben. Daardoor gaat hun vriendschap stuk. Op een gegeven moment krijgt Tengo voor elkaar om naar school te gaan, maar dat wordt verpest door de rellen. Je leest hoe wanhopig en verdrietig Tengo daarvan wordt en zijn toekomst verpest wordt. Ik snap best dat hij een hekel aan Frikkie krijgt. Hij krijgt alles in zijn schoot geworpen terwijl hij als een tweederangs burger wordt behandelt in zijn eigen land nog wel!

Meer recensies van Ylona Jaspers