Geheimen moeten geheim blijven.

Yves Vansteenkiste 09 augustus 2021
De rijke verzamelaar en picto-kenner Nicolas Dampierre onderneemt samen met Gina Chimanti, een Italiaanse journaliste, een uitgebreide speurtocht over verschillende continenten naar verborgen Bijbelse geheimen.
Welke delen van het boek Genesis zijn uit de Christelijke, maar ook uit de Hebreeuwse bijbel verdwenen?
Zijn deze oer-geschriften bewust verwijderd en waarom? Welke kennis mag niet wereldkundig worden gemaakt?
Welke geheimen moeten geheim blijven?
Als lezer krijg je geen sluitend antwoord op deze vragen maar je wordt wel geprikkeld om deze queeste naar verborgen waarheden te volgen.

Hun speurtocht wordt gehinderd door een nietsontziende geheime organisatie die de bekendmaking van de inhoud van de geschriften kost wat kost wil verhinderen.
Hierdoor krijgen we een inkijk in de werking van de CIA, de Orde van Malta en het Vaticaan. Een geheime
broederschap zit in alle geledingen van de samenleving verweven en zij kent geen scrupule om hun geheimen te bewaren.

Dat de auteur veel mosterd haalde bij Dan Brown valt niet te ontkennen.
De auteur etaleert in het boek een indrukwekkende kennis over Egyptologie, archeologie en oude Bijbelse en Hebreeuwse geschriften. Als toemaatje krijg je ook een interessante snelcursus hiëroglyfen te verwerken.

Als lezer word je overspoeld door zoveel informatie, wetenschappelijke inzichten feitjes en weetjes.
Dit haalt de vaart uit het verhaal, remt de spanning en komt de ontwikkeling van de personages niet ten goede.
De verweving van fictie met non-fictie komt vaak gekunsteld over. Interessant is wel dat de auteur zelf aangeeft wat fictie en non-fictie is.
Door dit boek stimuleert de auteur je als lezer wel om kritischer na te denken over wat Bijbel en kerk ons zolang als onaantastbare waarheid heeft voorgehouden.

Dit is geen boek dat je vlot leest in je luie vakantiestoel. Het vergt aanhoudende aandacht en volharding om je doorheen de non-fictie te worstelen.
Je krijgt er echter wel veel voor terug. Zoals het inzicht dat de kracht van onze oorsprong doorschemert in onze kinderjaren.

Meer recensies van Yves Vansteenkiste