Genoeg is genoeg.

zv 27 april 2024
Het boek Confrontaties, geschreven door Simone Atangana Bekono kan de lezer doen stilstaan bij de nog steeds aanwezige problematiek in deze wereld, namelijk racisme.

Het hoofdpersonage Salomé is na een incident in een jeugdinstelling terecht gekomen, doorheen het boek komen we langzaamaan te weten wat de oorzaak hiervan is. Ook de thema's identiteit en familie komen in dit boek sterk aan bod. Salomé is doorheen het boek sterk op zoek naar zichzelf en uiteindelijk vindt ze haarzelf. Ook haar familie is van groot belang, maar deze aangename thuissituatie is na haar hele proces een heel stuk gewijzigd. Haar papa heeft kanker, haar zus wil zo rap mogelijk uit het huis en haar mama probeert zo goed als mogelijk het gezin staande te houden.

Ook de verschillende perspectieven van racisme krijgen we hier te lezen en hoe elke persoon hier anders mee omgaat. Salomé kan wel tegen een stootje, maar zoals bij elk normaal persoon is er een grens die overschreden kan worden. Eenmaal dit is gebeurd, dan is het hek van de dam. Genoeg is genoeg.

Het boek leest vlot door, heeft genoeg spanning in zich om de lezer te doen voort lezen en geeft aandacht aan actuele problemen.