Knap en pakkend debuut!

Anja 10 juni 2015
Nachtzwemmen is het debuut van Lucy Clarke.

Ik zag het boek hier op boekenfans passeren. Zowel het verhaal als de cover spraken me direct aan. Mijn aankoopsuggestie bij de bib werd direct gerealiseerd, dus was ik de eerste die dit exemplaar in handen kreeg. Al moet ik eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat manlief me voor was en de boeken eerst las ;-)

Katie wordt ’s nachts wakker en had een rane droom. Als ze de deur opent staat daar de politie. De agenten vertellen dat haar zus Mia overleden is en zelfmoord pleegde...

Nachtzwemmen vertelt afwisselend het verhaal van Katie en van Mia.
Katie krijgt te horen dat haar zus overleden is. Ze kan niet geloven dat Mia zelfmoord pleegde.
Mia haar verhaal vertelt haar belevenissen tijdens haar wereldreis samen met haar beste vriend Finn. Ze wordt verliefd op Noah, een surfer, maar weet niet waarom hij vlucht, wat hem bezig houdt.
Katie beslist om alles achter te laten, haar appartement en haar job in Londen en haar verloofde. Ze reist Mia achterna. Ze gebruikt het dagboek van Mia om te achterhalen waar haar zus overal is geweest en wat er allemaal in haar omging.

Waarom was Mia in Bali als dit niet op haar route lag?
Waarom was Finn niet bij haar?
Pleegde ze zelfmoord?

Als lezer krijg je stukje voor beetje inzicht in het verhaal. Je ontdekt hoe de relatie tussen de 2 zussen is, waarom Katie en Finn elkaar mijden. Je leest waarom Noah vlucht voor alles en iedereen.

Ik vind het een krachtig debuut. Het vertelt een verhaal van een moeilijke relatie tussen zussen, broers en geliefden. Het toont hoe moeilijk het soms voor mensen is om te tonen dat ze elkaar graag zien. Het boek is vlot geschreven. Het verhaal komt tot leven terwijl je leest over de personages, de omgeving, de culturen,… De afwisseling in de verhalen van de 2 zussen brengt telkens nieuwe informatie. Je hunkert ernaar om de ontknoping te kennen. Het boek is niet superspannend, maar het hield me toch in de ban om het hele verhaal te ontdekken. Ik vind het meer een roman dan een thriller. Dit doet echter geen afbreuk aan de kracht van het verhaal.

Nu ligt Ademhalen klaar om verslonden te worden.

Meer recensies van Anja