Powervrouw in de schoonmaak

Annelieke 01 juli 2019

Rahma - De weg naar mijn vrijheid vertelt het verhaal van Rahma el Mouden, een Nederlandse vrouw van Marokkaanse afkomst die enorm succesvol is geworden met haar schoonmaakbedrijf MAS. Ze groeit op in Marokko als ‘rebelse meid’ die het niet eens is met de ongelijke verdeling van de aandacht die jongens en meisjes krijgen. Met een zeer moderne vader en een moeder met een eigen wil, krijgt ze heel wat voor elkaar en vertrekt ze uiteindelijk met een kersverse echtgenoot naar Nederland. Eenmaal in Nederland moet ze opnieuw vechten voor haar positie als werkende vrouw, iets wat haar man in eerste instantie maar moeilijk kan begrijpen. Want waarom wil een vrouw met twee kinderen en een man die voor haar zorgt alleen maar werken? Na discussies, strijd en belangrijke keuzes krijgt Rahma van haar man uiteindelijk de ruimte om te werken en te kiezen voor haar carrière. Dit leidt tot de oprichting van MAS, een van de bekendste schoonmaakbedrijven van Nederland, dat tegenwoordig onder andere het prestigieuze Rijksmuseum mag schoonmaken.

Het levensverhaal van Rahma is mooi opgeschreven in dit niet al te dikke boek. Het taalgebruik is niet te ingewikkeld waardoor het boek makkelijk wegleest. Vooral de eerste hoofdstukken wil je in één ruk uitlezen. Het is fascinerend om te lezen in wat voor Marokkaans gezin de jonge Rahma opgroeit en hoe ze als klein meisje al haar eigen wil heeft en nergens bang voor is. Al als kind besluit Rahma dat ze niet wil leven in een maatschappij waar vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen en droomt ze van andere landen, met name Nederland. Heel slim (en misschien met een beetje geluk) krijgt ze het voor elkaar om met een man te trouwen die connecties heeft in het buitenland en samen komen ze uiteindelijk in Nederland terecht. Vooral de verschillen tussen Rahma en haar zussen zijn opvallend, waarom hebben zij niet die drang naar vrijheid? Hier kom je tijdens het lezen niet helemaal achter, maar het legt al wel veel uit over het karakter van Rahma.

Wat dit boek vooral vertelt, is dat Rahma ontzettend veel heeft weten te bereiken door te vechten voor haar vrijheid en vooral door heel erg hard te werken. Ze is een voorbeeld en inspiratiebron voor jonge vrouwelijke ondernemers en eigenlijk voor iedereen die een droom of ambitie heeft. Met een inspirerend thema als dit had het verhaal in sommige opzichten beter tot zijn recht mogen komen. Bepaalde aspecten worden te weinig belicht, waar andere onderwerpen misschien weer iets te uitgebreid aan bod komen, die voor de lezer minder interessant zijn. Zo wordt er uitgebreid verteld over Rahma’s ontmoetingen met diverse leden van het koningshuis nadat MAS steeds succesvoller is geworden, informatie die verder weinig toevoegt aan de boodschap van het verhaal. Interessanter was geweest als er bijvoorbeeld dieper ingegaan was op de periode waarin Rahma twee jonge, schoolgaande kinderen had terwijl ze dag en nacht aan het werk was. Er wordt duidelijk dat haar man Bachir voor de kinderen en het huishouden zorgde, maar er wordt niet ingegaan op de gevoelens van Rahma hierbij. Voelde ze zich schuldig hierover, heeft ze nooit het gevoel gehad dat ze de verkeerde keuzes maakte? Heeft ze nooit getwijfeld? Dit soort vragen worden later in het boek wel deels beantwoord als Rahma terugkijkt en evalueert hoe het voor haar kinderen geweest is, maar had beter door het verhaal heen verweven kunnen worden.

Het is leuk om te lezen hoe Rahma zich naast MAS inzet (en heeft ingezet) voor jongeren en voor jonge, ambitieuze vrouwen. De wereld kan wel wat meer Rahma’s gebruiken en dat maakt dit boek duidelijk. Als je op zoek bent naar inspiratie en motivatie dan is dit perfect leesvoer. Laten we allemaal een voorbeeld nemen aan deze powervrouw en nooit vergeten wat onze dromen zijn!

Meer recensies van Annelieke