Caro Obbers 19 februari 2013
Net als De Hongerspelen bevat Vlammen weer alles wat het lezen van boeken tot zo’n prachtige bezigheid maakt. Het verhaal gaat natuurlijk de kant op die je had verwacht - het winnen van de Hongerspelen dat niet gepaard gaat zonder enige nadeel - maar het is in geen geval voorspelbaar. Suzanne Collins weet steeds een nieuwe weg in te slaan zodat het verhaal alsmaar boeiender maar ook mysterieuzer wordt.
Voor Katniss Everdeen kan het geluk niet op. Samen met Peeta Mellark won ze de bekende Hongerspelen . Na het bezoek van President Snow is ze volledig in de war. President Snow verplicht haar volledig op te gaan in haar liefde voor Peeta want opstanden dreigen te ontstaan als ze niet toont hoe echt haar liefde is. Dit jaar zal er ook een Kwartskwelling plaatsvinden en het is de bedoeling dat alle winnaars van de voorbije jaren meestrijden in de arena maar er zal maar één winnaar overblijven.De Kweling zorgt ervoor dat het een heel samenhangend boek is , want daardoor zal er opnieuw een gevecht plaatsvinden.Wat gebeurt er met het verhaal als het hoofdpersonage de strijd zou verliezen in de Kwartskwelling?De arena – een jungle – is een klok waarin elk uur iets gebeurd bv. een onweer. Dit laatste vond ik heel origineel. Ik verwachtte een beetje het zelfde verhaal over de arena als in het eerste boek maar dat was zeker niet het geval. Het was een totaal andere arena en Collins maakte gebruik van een elektrisch veld en nieuwe personages waardoor je helemaal werd meegesleurd in het aangrijpende boek. Aangrijpend is het boek omdat er een duidelijke verwijzing naar het heden is door de blijvende strijd in het leven en het steeds opnieuw moeten vechten.
Katniss is overgebracht naar District 13. Als Gale eenmaal aankomt in District13 vertelt hij dat er van District 12 helemaal geen sprake meer is… Dit vond ik een zeer tragisch einde omdat het thuisfront van het hoofdpersonage verdwenen is. Het was een verrassend einde en dus zeker een goede reden om het 3de boek te lezen.