Inkijkje in de psychiatrische wereld

26 maart 2015
Up blijkt het vervolg te zijn van het boek Paaz, waarin je een inkijkje krijgt in de wereld van de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis. In de hoofdrol Emma Nieuwenhuis een 28-jarige, getalenteerde meid met de diagnose Asperger. Vorige keer was ze 5 maanden opgenomen, nu denkt ze een laatste gesprek in te gaan met haar psychiater. Ze voelt zich goed, maar schijn bedriegt. Tijdens haar opname krijgt Emma te horen dat er een tweede diagnose is gesteld die van bipolair (manisch depressief) zijn, dit verklaart waarom Emma de ene keer zwaar depressief en de volgende keer juist in een jubelstemming is. Opgenomen worden in de psychiatrie is vernederend de Walk of shame. Een belangrijk liedje voor Emma is geschreven door Simon&Garfunkel, "The sound of silene".

Een mooie zin vind ik: "Wie naar het ziekenhuis gaat, is ziek in zijn lijf. Wie naar de Paaz gaat, is ziek in zijn hoofd". Dit geeft duidelijk het verschil weer.

Na het lezen van dit verhaal, vind ik het heftig. Het boek leest vlot weg, is leuk geschreven met humor, maar je voelt de sfeer, de gevoelens en beseft "Dit kan iedereen overkomen”. Ik ben gegrepen door het verhaal en zal ook zeker deel 1, het boek PAAZ gaan lezen. Dit is geen boek wat je leest om eens lekker te gaan genieten van een romannetje. Het is een boek dat je raakt, dat je niet zomaar loslaat.

Meer recensies van