Geheimen binnen een gezin

19 maart 2016
Broergeheim is de titel van een goed boek over geheimen binnen een gezin. De titel geeft precies weer waar het in dit verhaal overgaat. Een normaal gezin de familie Sterk, vader, moeder en de twee broers Joeri en Stefan. Wanneer Joeri plots moet gaan logeren bij zijn oma, vind hij dit best vreemd. Na een week komen zijn ouders hem weer ophalen en rijden ze naar een ander huis en zijn broer is verdwenen. Joeri snapt er niks van, waar is Stefan? Telkens als Joeri er tegen zijn ouders over begint houden hun de boot af.

"Waar is hij? vroeg ik. Ik keek mam streng aan. Op een plek waar hij begeleid wordt", zei pap".

Stefan was niet een van de makkelijkste, hij zei lelijke woorden, schreeuwde tegen zijn moeder. Wanneer er iets heel ernstigs gebeurt moet Stefan uit huis geplaatst worden, Joeri wordt hier niks over verteld (Broergeheim). "Het was fout, maar het was het beste wat ik toen in me had. Je moeder wilde jou sparen. Ik heb ingestemd met het geheim. Voor jou".

Het verhaal wordt grotendeels verteld door brieven die Joeri aan zijn broer schrijft, over hoe zijn leven verloopt op zijn nieuwe school, thuis. Uiteindelijk kan zijn moeder er niet meer tegen en gaat het huis uit, Joeri blijft met zijn vader achter. Aan het einde van het verhaal krijgt Joeri te horen wat Stefan gedaan heeft.

Goed geschreven, het karakter van Joeri vind ik goed neergezet. De ouders denken er goed aan te doen de problemen voor Joeri te verzwijgen, maar dit werkt averechts.

Meer recensies van