Ca. 20 jaar geleden heb ik De Duivelsverzen voor het eerst geleden en ervan genoten. Nu, bij herlezing, was het eigenlijk alleen maar beter, doordat je, domweg omdat je een stuk ouder bent, veel meer mee krijgt van de inhoud en het beter kunt plaatsen in de context van de geschiedenis, mythen, culturele verschillen, ontworteldheid, sprookjes, de problemen van India, de problemen van immigranten, intermenselijke relaties in het algemeen, godsdiensten, fundamentalisme, sektarisme, secularisatie en nog veel andere onderwerpen die in dit boek verwerkt zijn. Ook zie ik veel beter de humor in het verhaal, gewoon omdat ik me minder hoef te concentreren op de inhoud en ik veel meer verwijzingen herken.
Het blijft een moeilijk boek dat je niet zomaar even tussendoor leest. Het is een boek dat aandacht en concentratie vraagt, maar je krijgt er een waardevolle leeservaring voor terug.

Reacties op: Recensie De Duivelsverzen