Nultijd

18 juni 2014
Ik heb weinig toe te voegen aan de recensie van Sini. Een goed boek, één van de beste die ik afgelopen jaren gelezen heb, maar toch geen 5 sterren, omdat ik van Juli Zeh net iets beter gewend ben. Lees eerst dit, en daarna Speeldrift en/of Corpus delicti, want die 2 zijn gewoon net wat sterker. Nultijd geeft hetzelfde onbehaaglijke gevoel dan de andere 2 boeken die ik van haar gelezen heb, maar is net wat minder uitgewerkt. Aan de hoofdpersonen in Nultijd merk je meteen dat er iets mis is met ze, dat ze psychisch niet helemaal in orde zijn, waardoor je er afstandelijker naar kijkt. Corpus delicti is een dystopie; een dystopie die helaas al heel akelig dicht bij onze maatschappij aan het komen is en die daarom uiterst beklemmend is. In Speeldrift zijn de hoofdpersonen weliswaar buitenbeentjes en uiterst intelligent, maar is het normaal onderzoekend gedrag dat uit de hand loopt, door diverse factoren, waardoor het beduidend psychologisch sterker is dan Nultijd en het meer een gevoel van onbehagen achterlaat na het lezen.
Had ik Nultijd als eerste gelezen van deze 3 boeken, dan had ik het zeker met 5 sterren gewaardeerd, maar nu ben ik verwend door eerder gelezen werk en houd ik het op 4 sterren.