Recensie Een meisje uit Oradour

13 maart 2009
Vorige zomer hebben we met een camper een rondreis door Frankrijk gemaakt en kwamen we bij toeval terecht in het plaatsje Oradour sur Glane. Ik had er nog nooit van gehoord maar na het bezoeken ervan zal het voor altijd in mijn geheugen staan gegrift. Ik heb daar echt met een brok in mijn keel rondgelopen.
Een collega attendeerde mij op het bestaan van dit boek en dat heb ik dan ook meteen gelezen.
Het is inderdaad in romanvorm geschreven en dus niet een feitelijk verslag van de gebeurtenissen, maar ik vind toch dat het al met al een goed beeld geeft van de gruwelijkheden die zich op die 10e juni in 1944 hebben afgespeeld.
In de restanten van het dorp hangen overal bordjes met "Souviens toi" en dat moeten we zeker doen: onthouden!