Recensie Met de Franse slag

23 september 2011
“Met de Franse slag “ is de debuutroman van een Engelse dame. Zij heeft de wereld rondgereisd en woont nu in Frankrijk. Meer bepaald in Zuid-Frankrijk, aan de voet van de Pyreneeën, waar zij met haar man een eethuis met gastenkamers uitbaat. En wie van ons kent niet de reputatie van de Engelsen op het vlak van koken! Hun reputatie staat lijnrecht tegenover deze van de chauvinistische Fransen.
Op basis van haar persoonlijke ervaringen heeft zij het verhaal uitgeschreven van een Engels koppel dat op het Franse platteland een “auberge” koopt . Na de aankoop van de “auberge” volgt al snel de ontnuchtering gezien de staat van het onroerend goed. Want om tot de exploitatie van het etablissement te kunnen overgaan zal er niet alleen veel werk moeten gebeuren maar zal er ook veel geld nodig zijn om het geheel te renoveren! En daarnaast ondervinden ze al gauw dat niet iedereen in het dorp hun komst een warm hart toedraagt.
Het is een enorm vlot leesbaar boek met levendige en kleurrijke situatiebeschrijvingen. De schrijfster weet ook de typische en cliché beschrijvingen van beiden nationaliteiten goed uit te werken. Al hoewel het geheel zeer voorspelbaar en herkenbaar is , zeker na al de tv-reportages zoals “ik vertrek” , is het een ontspannend boek.