Heerlijk om te lezen!

24 juli 2015
De eerste woorden geven een mooie indruk van de veelal zwoele schrijfwijze in deze roman;
'De Indian summer is als een een vrouw. Rijp, hartstochtelijk maar ook grillig gaat ze haar eigen gang, zodat niemand zeker weet of ze wel komt en hoelang ze dan blijft.'

Een heerlijke roman over de geheimen en eigenaardigheden van de bewoners van een benepen gemeenschap in de USA in de jaren '30 en later.
Heel aards en duidelijk beschreven, zoals mensen ook nu nog kunnen zijn. Hun gevoelens zijn beeldend onder woorden gebracht;
'Voor Allison hem kon ontwijken, had hij haar naar zich toegetrokken en nu drukte hij zijn mond op de hare. Hij hield haar zo stevig vast dat ze de knopen van zijn jas tegen haal lichaam voelde. Zijn gezicht was vochtig en rook naar lavendelzeep en zweet en hij duwde haar gebogen lichaam tegen het zijne aan, zodat het leek alsof ze de vochtige hitte van zijn lichaam door al zijn kleren heen voelde.'

Het klassenverschil en racisme is nadrukkelijk aanwezig in dit stadje. De rijkste bewoners hebben het voor het zeggen in Peyton Place, houden elkaar de hand boven het hoofd en de arme bevolking moet maar accepteren wat er geregeld wordt. De manier van schrijven is dusdanig dat je het boek niet weg wilt leggen. Je wilt weten hoe het verder gaat met de levens van de personages.
Allison heeft veel over zichzelf geleerd wanneer ze weer terug komt uit New York;
'Ik zag de boom van eeuwigheid de bloesem tijd voortbrengen, dacht ze... Alleen hier besef ik hoe onbelangrijk de dingen eigenlijk zijn die me overkomen.'
Mevrouw Page gaat op een op incest lijkende manier met haar zoon Norman om, die daardoor zo verknipt wordt dat het wel eens helemaal verkeerd met hem af zou kunnen lopen. Een andere moeder wil wraak nemen. Marion Partridge kan er niet tegen dat niet alles voor haar zoon Charles loopt zoals zij het gepland heeft en wil wraak nemen. Ik had daar nog wel iets meer van verwacht in dit boek, maar wellicht komt het in het vervolg nog aan de orde.

Selena Cross is degene die ik het meest betreurd en bewonderd heb. Zwak toen het niet anders kon en sterk toen het moest.

Ik kijk uit naar 'Terugkeer naar Peyton Place', dit boek verschijnt najaar 2015.