Grappig, maar erg oppervlakkige karakters

17 augustus 2015
Wat heeft deze schrijver toch met bommen? Ik had een tijdje terug 'Het geniale bommenmeisje' van Jonasson gelezen, dat ik een verrassend leuk boek vond.
Ik dit boek gaat het wederom over een hoofdpersoon die bommen-expert is en zich (ook wederom) bovenmonselijk snel vreemde talen kan aanleren.
Dat het verhaal ongeloofwaardge wendingen heeft is niet erg, het staat in dienst van de humor, maar wat ik wel jammer vindt, is dat het karakter van de hoofdpersoon nauwelijk wordt uitgediept.
Allan is eigenlijk maar een onverschillig figuur: politiek en de beweegredenen van andere mensen boeien hem niet, hij waait gewoon mee met wat hem brengt. Dat irriteerde mij op een gegeven moment, want het bemoeilijkte het inleven. Na langere tijd ging ik het boek en de hoofdpersoon toch wel waarderen, al met al een leuk boek, maar het gaf mij geen diepere inzichten of iets gergelijks.