Thriller van het leven.

Ik wil de schrijver niet afbreken en niet ophemelen. Het boek gaat over thema´s die gisteren, vandaag en morgen nog aan de orde zullen zijn. In het boek worden drie thema´s besproken: Relatiebreuk, kanker en liefde tussen twee vrouwen. Het boek is 538 blz. dik. De schrijver had zelfs een trilogie kunnen schrijven.
Eerste deel: bv. de liefde tussen twee vrouwen die zelfs nog een kind wil. Bij een thriller stellen we volgende vragen. Waar? Amerika in het land van Trump. Hoe? Een gril van de natuur waar men niets aan kan doen. Waarom? Zie vorig antwoord. De dader? De maatschappij. In Belgie zijn we reeds zeer positief. In een Moslime land = negatief.In dit boek neemt dit thema niet veel plaats in, maar kan zeker beter uitgewerkt worden tot een volwaardig verhaal.
Tweede deel: Bv; het thema kanker. De vragen. Waar? in het gezin van de zuster van Russ. Hoe? Een vraag waarop de wetenschap vandaag nog geen éénduidig antwoord heeft. Waarom? Zie antwoord vorige vraag. De dader? Kanker waarvan vele vormen zijn. In het boek gaat het over tumor in het hoofd. Over dit thema had men alleen al een trilogie kunnen schrijven. Gezond, vaststelling, genezing of einde.
Derde deel: De relatiebreuk. Het gezin Russ, Viviane en London of WIJ TWEE.
De vragen. Waar? in het gezin Russ. Hoe? Onze verwoesten samenleving. Waarom? Het maar niet meer begrijpen in een gezin. De dader? Hebzucht, eigenbelang enz en dit ten kosten van de kinderen die de toekomst zijn voor de volgende generatie.
Die thema is hoofddeel van het boek. Mooi beschreven zoals in vele boeken die over dat thema gaan. Gisteren, vandaag en morgen. Is het boek daarom goed of slecht? Ja en neen. Een ster of vijf sterren. Ik geef drie want het kan een zijn omdat er reeds vele goede boeken zijn geschreven over dat thema Vijf sterren omdat het een goed boek is. Maar er zullen nog veel boek over dat thema geschreven worden in de toekomst. Beter dan dit boek. Misschien. Sparks had het geluk dat hij reeds iets had bewezen en een zeer goede PR heeft. Wanneer ik zulk boek voor het eerst zou schrijven en aandienen bij de uitgeverij Boekerij is de kans groot dat het niet zou uitgeven worden. IK kan gerust zeggen dat ik over dat thema een biografisch werk zou kunnen schrijven(Mijn dochter met haar kinderen). Als ik van de eerste dag alle feiten op papier zou zetten dan kom ik ook gemakkelijk aan zoveel bladzijde en even goed vertelt als Sparks Ik kan gerust zeggen dat een grootouders ook lijden en dat is ook een verhaal op zich.
Besluit: Ik heb maar willen aantonen dat het zeer moeilijk is omdat boek naar behoren te behoordelen is. Voor mij was het een goed boek en heb het bijna in één ruk uitgelezen. Zo spannend was het en men wil het einde kennen. Gelukkig loopt het voor het gezin Russ redelijk goed af.
Dan hebben we nog niets gezegd over de advocaten, het gerecht in Belgie over scheidingen, de behandeling van kinderen , jonger dan 12 jaar. Dit alleen al is een boek op zicht. Misschien mot ik toch maar eens papier en pen pakken en beginnen te schrijven.

Meer recensies van hugo van der wildt