Mysterieus boek als de titel zelf

hugo37 23 juni 2015
De auteur slaagt er voortdurend in de lezer weer bij de les te krijgen, zelfs na bladzijden verheven, zweverige comtemplaties over en rond de inhoud van Oude Boeken. Wanneer de verveling dreigt toe te slaan schudt een onverwachte gebeurtenis of een gemene streek van een personage waarvan je het helemaal niet had kunnen bevroeden, de lezer weer wakker om met nieuwe moed en nieuwsgierigheid een volgende hoofdstuk aan te snijden. De vedetten die Kimpen ten tonele voert kunnen er zich steeds weer uitpraten, zelfs wanneer zij bewust erg laakbare daden hebben gesteld, door zich te baseren op één of ander vers uit een bepaald Boek der Wijsheid. De Filosofische analyses die de auteur kwistig uitspreidt zijn vrij verheven en daarom, m.i. niet steeds op het niveau van de lezer. Is het misschien daarom dat bij de vraag “De kabbalist van Kimpen”, zegt u dat iets?”, meestal wordt geantwoord: “Tot nu toe nog nooit van gehoord!” Wellicht komt er door deze bijdrage verandering in. Ik vond het wel een fascinerende “Singel pocket”. Ik kon er moeilijk afblijven, vaak zelfs ’s nachts niet.

Meer recensies van hugo37