Kleine portretten van bijzondere mensen

28 mei 2016
‘t Jagthuys was mijn eerste kennismaking met Nederlands literiar talent Merijn de Boer. Net als het schilderij op de kaft van het boek, bevat het boek kleine schilderijtjes/portretten van bijzondere personages. Het begint met Vera, een ‘speciale zorgverlener’ (dat kan je wel zeggen ja) die op bezoek gaat bij Neeltje Bruinworst en haar 35 jarige autistische zoon, Binnert. Je stapt binnen in de afgeschermde wereld van moeder en zoon waar Vera ook deel van uit zal gaan maken (niet tot ieders vreugde). Je loopt door de gangen van het jaren 70 huis en met veel humor ontspint zich een bijzonder verhaal.

In soepele, beeldende zinnen portretteert Merijn de Boer diverse bijzondere personages met allemaal zo hun eigenaardigheden. Jammer van de namen (soms wel erg ver gezocht) en het eind van roman (voorspelbaar), maar verder leest als een trein door de makkelijke schrijfstijl en je gaat van Vera en Binnert houden.

Meer recensies van