13 mei 2014
“Je riskeert beter een schuldig man te redden, dan een onschuldige te veroordelen.” Moest Voltaire in deze eeuw geleefd hebben, dan zou hij deze uitspraak zeker gedaan hebben na het lezen van het boek Wat te doen als iemand sterft van Nicci French. Een verhaal dat je doet snakken naar de waarheid.

De term literaire thriller is een zeer vaag begrip. Tegenwoordig zijn uitgevers snel geneigd om een boek een literaire thriller te noemen omdat het nu eenmaal vlotter verkoopt. Maar moest er toch een correcte definitie komen rond dit genre, dan zou de definitie zeker toepasbaar zijn op de boeken van Nicci French, een pseudoniem voor Nicci Gerard en Sean French.
Het Britse echtpaar geeft sinds 1997 jaarlijks één nieuw boek uit. Wat te doen als iemand sterft is het elfde boek van dit schrijverspaar. Het boek is goed geschreven en houd je in de ban tot het einde. Net als de vorige boeken van Nicci French is het een sterk psychologisch verhaal. Toch zijn er verschillen. In tegenstelling tot hun vorige boek Tot het voorbij is, is er hier geen perspectiefwisseling. We blijven Ellie, het hoofdpersonage, volgen in het hele verhaal. Er is geen enkele pagina in het boek waar we het verhaal niet zien door Ellies ogen.
Een tweede verschil is dat, in tegenstelling tot de eerste boeken van Nicci French, het thrillergedeelte in dit boek wat later komt. Dit maakt dat het boek in vergelijking met hun vorige boeken een goede middenklassenthriller is. Zo zegt men op boeken.rubriek.nl. Het boek heeft dan ook geen prijzen gewonnen.

Wat goed is aan het boek, is dat het je vast houdt vanaf het begin. Zo stappen we meteen het verhaal in samen met twee agentes die Ellie het spijtige nieuws komen vertellen dat haar man, Greg, is omgekomen bij een auto-ongeluk. Zijn auto is van de weg gestort en in brand gevlogen. Greg droeg geen autogordel, er waren nergens remsporen te vinden en er zat een vreemde vrouw naast hem, die later geïdentificeerd zal worden als Milena Livingstone. Op dit moment neemt Ellies leven een dramatische wending, die we van het begin tot het einde meemaken. Ze vindt dit hele gebeuren erg vreemd omdat Greg altijd een heel voorzichtige chauffeur was die altijd zijn veiligheidsgordel droeg. Ook heeft ze er geen flauw idee van wie die Milena Livingstone is. Alles wijst erop dat Greg en Milena een verhouding hadden, maar iets in Ellie zegt dat dit niet waar is en ze is vastberaden om de waarheid te weten te komen.

Het boek laat ons duidelijk zien dat het verlies van een partner en de emoties die daarbij horen, niet altijd voldoen aan ons standaard beeld. Nicci French toont met het karakter van Ellie Manning dat het verlies van een partner niet altijd gepaard gaat met vele huilbuien. Zoals men op crimezone.nl zegt, tonen ze de verbitterdheid en de obsessieve drang naar de waarheid, die naar boven kan komen na het verlies van een partner.
Ellie is een zeer goed gekozen round character. We maken gedurende heel het verhaal haar psychologische ontwikkeling mee.
Ellie is zo vastberaden om de waarheid te weten, dat ze onder een andere naam bij het bedrijf van Milena Livingstone gaat werken om zoveel mogelijk te weten te komen over Milenas leven. Dit tweede leven zorgt soms voor heel wat complicaties in het boek, zo krijgt Ellie het steeds moeilijker om haar twee verschillende levens van elkaar gescheiden te houden.

Met het verhaal toont men ons ook aan dat goed bedoelde hulp van vrienden soms echt niet gewenst is. Zo wilt Ellie op sommige momenten liever alleen. Dit baart haar vrienden zorgen, waardoor ze zich nog eens extra hard inzetten om voor haar te zorgen. Dit soms tot grote ergernis van Ellie.
Het boek is op zo’n goede manier geschreven dat het zeker voor elke volwassene verteerbaar is. Nicci French heeft ons weer een prachtig boek bezorgd!

Wat te doen als iemand sterft was een geweldig boek dat leest als een trein. Tijdens het lezen wordt je nieuwsgierigheid zodanig op de proef gesteld dat je het boek zo snel mogelijk uit wilt hebben. Verschillende vragen als ‘wie is die vrouw’ en ‘was het wel een ongeluk’ blijven door je hoofd spoken tot het einde van het boek.
Een echte literaire thriller die je moet gelezen hebben!

Wat te doen als iemand sterft is een prachtige literaire thriller die komaf maakt met een aantal typische vooroordelen zoals ons beeld van de huilende weduwe die er helemaal onderdoor gaat na het verlies van haar man.
Dit boek doet je net als het hoofdpersonage snakken naar de waarheid. Het laat je niet met rust tot je de waarheid kent.
Nicci French heeft met dit elfde boek nog maar eens een prachtig boek gemaakt dat gelezen moet worden!