Een historisch verhaal die goed onderbouwd is. Elisa werd als vondeling opgenomen in een gerenommeerde familie die bestaat uit 2 broers Jeremy en John Sommers en 1 zuster Miss Rose. De zuster ontfermt zich als moeder voor dit kind en voedt haar op als haar eigen kind. Dit doet ze weliswaar niet met dezelfde liefde als een volwaardige moeder en geeft te weinig persoonlijke aandacht. Ze doet weliswaar haar uiterste best het kind tot een welopgevoede jongedame te laten uitgroeien. Elisa had meer liefde van de huishoudster en kreeg hierdoor ook waarden en levenswijsheid bijgebracht die eigenlijk niet hoort bij een meisje van die klasse. Wat ze leerde van de huishoudster zal haar later nog heel wat vruchten opleveren. Het is ook die huishoudster die, weliswaar tegen haar zin, Elisa de kans biedt te ontsnappen aan de hoog opgelegde normen van Miss Rose en de liefde van haar leven achterna te gaan. De vier jaar die hierop volgen zijn weliswaar geen gouden tijden, maar jaren vol ontberingen en gevecht te overleven. Bereikt ze uiteindelijk haar doel?
Hieruit kunnen we, als lezers, concluderen dat, wat je ook najaagt uiteindelijk eindigt in het besef dat je bent wie je bent en je altijd jezelf terug tegenkomt. Isabel Allende heeft dit op een zeer hoogstaand niveau neergeschreven.

Reacties op: Fortuna's Dochter

Bestel dit ebook vanaf  €3,99 bij