jodenvervolging

lente 05 oktober 2016
Dit boek beschrijft de liefdesgeschiedenis tussen de christelijke Mercurio en joodse Guilditta in Italië, in de 15e eeuw. Wat vooral voor mij nieuw was dat joodse mensen toen zo gediscrimineerd/vervolgd werden; gele hoeden moesten dragen; in een getto moesten leven. In Duitsland schijnt dit boek erg hoog in de boekenlijst te hebben gestaan, vind ik ook wel weer bijzonder dat zij, met hun 2e WO verleden zo massaal dit boek lazen, in NL is t volgens mij veel minder bekend. In t begin moest ik me wel wat over de schrijfstijl (of vertaling) heen zetten, het taalgebruik stoorde me soms erg. Maar gaandeweg was ik toch ook erg geboeid door alle mensen die op t toneel verschijnen van dit ruim 900 blz tellende boek.

Meer recensies van lente