Recensie: Tot het voorbij is geschreven door Nicci French

Line De Herdt 23 oktober 2014
Het. Is. Zo. Mooi. Onbeschrijfelijk. Onwetend. Ondenkbaar. Maar. Toch. Herkenbaar. Knap. Geen. Woorden. Voor.
Wat. Je. Leest. Is. Niet. Altijd. Wat. Er. Gebeurd.

De naam Nicci French staat voor het succesvolle Britse schrijversduo en getrouwde echtpaar Sean French en Nicci Gerrard wonende te Londen. Sean French is geboren in Bristol in 1959. Hij studeerde Engelse Literatuur in Oxford in dezelfde tijd als Nicci Gerard dat ook deed. Ze kenden elkaar niet in deze tijd. De ontmoeting vond pas vele jaren later plaats toen ze werkte voor de New Statesman. Nicci Gerrard werd geboren in Worcestershire in 1958. Tijdens haar eerste baan werkte ze met kinderen met emotionele problemen in Sheffield. In 1990 trouwen Sean French en Nicci Gerrard en krijgen samen nog twee dochters. Dit was Nicci Gerrard haar tweede huwelijk. Samen schreven ze vijftien thrillers en twee korte verhalen. Hun eerste boek was genaamd ‘ Het geheugenspel’ en kende al snel een groot succes. In 2000 en 2001 werden ‘Bezeten Van Mij’ en ‘Onderhuids’ genomineerd voor de Trouw Publieksprijs. De ‘Verborgen Glimlach’ van Nicci Gerard won De Zilveren Vingerafdruk 2003, wat de prijs voor het spannendste boek is. Al de thrillers van Nicci French haalden de bestsellerslijsten. In ons land zijn er meer dan zes miljoen exemplaren van hun boeken verkocht.

Het verhaal is gebaseerd op het hoofdpersonage Astrid, een jonge fietskoerier. Zij woont samen met 6 andere mensen in een nog op te knappen huis in Londen. Elk van de bewoners heeft een eigen karakter, eigenaardigheden en eigen geheimen. Zo is daar de kunstfotograaf Owen, klusjesmannen Davy en Mick, de strenge advocate Pippa, de vreemde Dario en Miles, de eigenaar van het pand. De 7 bewoners leven gelukkig samen onder 1 dak totdat Miles hen verteld dat ze eruit moeten. Miles, de ex-vriend van Astrid, wil namelijk alleen gaan samenwonen met zijn geliefde Leah. Dit is voor de 7 bewoners een grote schok en leidt tot massale onrust en een hoop ellende. De ellende wordt nog groter wanneer Astrid met haar fiets tegen een autoportier van de onbekende maar toch bekende buurvrouw rijdt en de eigenares van de wagen later vermoord wordt aangetroffen onder een hoop vuilniszakken aan Maitland Road, de straat waar Astrid en haar vrienden wonen. Het grote probleem is dat Astrid haar als laatste heeft gezien, en zij dus de laatste getuige is en misschien wel de dader. Maar hier eindigt het nog niet voor Astrid. Vervolgens sterven er nog 2 vrouwen, een rijke klant van Astrid, Ingrid de Soto en Leah, de nieuwe vriendin van Miles. De enige overeenkomst is de aanwezigheid van Astrid. Zij is namelijk de laatste wie de slachtoffers heeft gezien en wie ze dood heeft aangetroffen. Voor de politie is er geen twijfel meer, Astrid was de enige link en zij zou hen zeggen wie de dader is. Is zij het zelf of? Kort na Leah's dood wordt er uiteindelijk een bewoner van het huis opgepakt, waarmee de zaak is opgelost. Tenminste, dat lijkt zo op het eerste gezicht... Het hangt ervan af hoe de lezer het boek interpreteert. Het verhaal is zeker en vast nog niet voorbij, het moet opnieuw worden verteld. Dit nog wel door de moordenaar zelf. Wat het nog gruwelijker en angstaanjagender maakt…
De Nicci French thriller is een thriller over vriendschap, liefde, maar ook over volwassen worden en de vele problemen die het met zich mee brengt. Het gaat over beschuldigd worden, de schuldige zijn en omringd worden door beschuldigden. Het boek is geschreven in de ik persoon, waardoor het dus gemakkelijk is om je in te leven in de rol van Astrid. De schrijvers laten heel duidelijk merken dat de dader niet voor de hand ligt, wat het extra spannend maakt. Astrid is de link tussen deze moorden, maar is zij alleen wel de dader of deed ze het met iemand samen? Of heeft ze er helemaal niets mee te maken? Alle mogelijkheden komen aanbod in het boek, waardoor je helemaal de kluts kwijt raakt. Dit maakt het boek van Nicci French net goed. Je word bijna verplicht om verder te lezen. In het 2de deel van het boek wordt je meegenomen in het verhaal van een ander ik persoon, uit het standpunt van een van de andere huisbewoners. Het boek waarschuwt ons voor onze maatschappij, het is een hedendaags boek. Het leven is niet zo simpel als het eruit ziet. Mensen maken meer mee dan je denkt of weet. Achter iedere gekende persoonlijkheid zit nog iets meer, iets dat niemand toont, iets onbekend. Nicci French wil hiermee duidelijk maken dat niet iedereen is zoals hij of zij laat blijken en dat iedereen een gevaar kan zijn, ook al lijkt het de meest onschuldige persoon. Net als alle andere boeken van het bekende schrijversduo bevat het boek een raadselachtige vrouw, psychologische spelletjes, raadselachtige moorden en een te logische conclusie die uiteindelijk helemaal niet blijkt te kloppen.
Het boek zelf is heel herkenbaar, zoals eveneens de personages. Het boek zelf is brandend actueel en op deze manier duidelijk te begrijpen, wat het heel aangenaam maakt om te lezen. In contrast daarmee lees je verschillende hoofstukken die zo onnatuurlijk zijn, dat het spannend en angstwekkend maakt. De Morgen beschrijft het boek perfect, ‘Psychospanning van de bovenste plank.’ Ook al snap je langzamerhand wat er al gebeurd, de spanning wordt toch stevig vastgehouden. Dit door dat laatste belangrijke tipje van de sluier niet te laten zien, waardoor je een ‘ik moet doorlezen’ effect krijgt. Als je een keer wilt ontspannen is dit het ideale tijdverdrijf. Ondanks dat er zoveel personages zijn, is het boek niet verwarrend. Het tweede gedeelte vond ik persoonlijk zeer goed geschreven door Nicci French. Het eerste deel van het verhaal wordt hier opnieuw verteld vanuit een heel ander perspectief, toch wordt het niet saai en langdradig. Het verhaal wordt juist extra beklemtoond, waardoor het nog duidelijker en spannender wordt. Een echte aanrader!
Buitengewoon mooi geschreven door het bekende schrijversduo Nicci French. Na het lezen is het bijna een verplichting geworden om het andere mensen aan te raden. Aangrijpend, angstaanjagend ‘tot het voorbij is”, maar voor u begint het nog maar pas…