"We zijn de keuzes die we maken"

Marcia 10 juni 2019

Toen ik hoorde dat Sylvain Neuvel, de auteur van Slapende reuzen, een nieuw boek geschreven had, ging deze meteen op mijn verlanglijstje. In de Science Fiction boekwinkel in Stockholm zag ik het boek staan en deze mocht - ondanks het feit dat hij dunner was dan verwacht - mee naar huis. En dat was absoluut geen verkeerde keuze. The Test is een kort maar krachtige novella met een Black Mirror-achtige sfeer. De actuele thematiek geeft ons een rauwe blik op de toekomst. Ik ben zwaar onder de indruk.

The-Test-2.jpg

The British Citizenship Test

The Test speelt zich af in Groot-Brittannië, in de nabije toekomst. Het hoofdpersonage Idir moet the British Citizenship Test afleggen. Vijfentwintig vragen zullen het lot van zijn gezin bepalen. Mogen ze in het land blijven? Of worden ze uitgezet naar het onveilige Iran waar ze vandaan komen?

Vragen als 'Wie is de patroonheilige van Wales en op welke dag is het zijn feestdag?' en 'In welk jaar werd Koning Richard III van York gedood tijdens de strijd om Bosworth?' moeten uitmaken of Idir genoeg geïntegreerd is in de Britse samenleving. Hij wil natuurlijk niet anders dan juist antwoorden, om zijn familie een toekomst te geven. Oftewel: de druk op zijn schouders is hoog.

Maar dan neemt de test een onverwachte en tragische wending. Idir krijgt tegen wil en dank de macht over leven en dood. Maar hoe waardeer je een leven als je slechts enkele antwoordmogelijkheden hebt?

The-test-1.jpg

Maatschappelijk relevant en mindfuck ineen

Ik las The Test in één ruk uit. Sowieso was mijn interesse meteen gewekt door de maatschappelijk relevante thematiek. Sylvain Neuvel legt de vinger op de zere plek: hoe kun je testen of iemand voldoende geïntegreerd is? En waarom is dat eigenlijk een voorwaarde om ergens te mogen wonen? Na de verkiezingen lijkt migratie hier in België een groter thema dan ooit te voren. Ik moet er persoonlijk niet aan denken dat mensen hier dergelijke tests moeten doen om een verblijfsvergunning te krijgen. Want zeg nou eens eerlijk, hoeveel Britten zullen zelf weten in welk jaar Koning Richard III van York strijdend ten onder ging?

Maar niet alleen het thema is relevant. Neuvel weet de lezer in The Test ook meerdere malen te verrassen met enorm onverwachte plotwendingen. Al in hoofdstuk drie wist Neuvel me voor het eerst vol verbazing te kijken naar het boekje in mijn handen. Niets is was het lijkt in deze korte novelle.

The Test gaat over migratie, ontmenselijking en geweld, maar vooral ook de psyche van de mens. Idir moet algauw heel moeilijke keuzes maken, die hem voor altijd zullen veranderen. Dit is ontzettend ingrijpend om te lezen, zeker wanneer alle puzzelstukjes van het verhaal in elkaar vallen. Het plot, dat zich stukje bij beetje onthult, is enorm sterk - en daarom wil ik er niet te veel over vertellen. Als je zonder spoilers aan dit verhaal begint, zul je er des te meer van genieten!

The Test is een korte, maar krachtige novella die je aan het denken zet over migratie. In een Black Mirror-achtige sfeer krijg je een inkijkje in de psyche van de mens. Sylvain Neuvel geeft je een rauwe blik op een eventuele toekomst. In slechts honderd woorden wist hij mij compleet van de kaart te brengen. Ik ga dit boek zeker nog eens opnieuw lezen en aan ontzettend veel mensen aanbevelen. Een mindfuck en eye-opener ineen.

The-Test-3.jpg

Deze recensie verscheen ook op Oog op de Toekomst.

Meer recensies van Marcia