De minder spannende zijde van het escort-leven

Maud Goossens 09 april 2015

Uit huis getrapt. Een lege portemonnee. Een bijzonder karakter met rebelse trekjes. Wanhopig op zoek naar vrijheid. Een heleboel lef.

Roxy is op de juiste plek op het juiste moment als ze wordt gescout. Ze wordt in contact gebracht met Miss Brittany die de gok neemt om de ontspoorde maar bloedmooie Roxy om te toveren tot een volwaardige escort-girl. Haar miljoenenbedrijf dat in het grootste geheim opereert brengt de rijkste mannen in contact met de mooiste meisjes. Haar meisjes. Tijdens de intensieve opleiding om een echte Brittany-girl te worden, bloeit Roxy helemaal op. Van de ene op de andere dag leeft ze de meest luxe levensstijl en wordt ze omringd door de succesvolste mannen. Al lijkt alles haar voor de wind te gaan, het echte geluk weet ze niet te vinden. Met het goedverdienende werk in het vooruitzicht weet ze haar ouders en zusje soms even te vergeten, totdat haar zusje Emmie contact zoekt.

Roxy’s Verhaal maakt deel uit van de Roxy-serie, waarin dit verhaal een tweeluik vormt met Verlaten Zusje dat zich gelijktijdig afspeelt, maar dat wordt verteld door zusje Emmie. Ondanks deze nauw samenhangende verhalen is Roxy’s Verhaal een opzichzelfstaand boek. Zoals een goede serie hoort te doen wekt het tweede en laatste deel van de Roxy-serie nieuwsgierigheid op naar het eerste deel.

Spookschrijver Andrew Neiderman schreef na het overlijden van Virgina Andrews haar ideeën uit, waaronder de Roxy-serie. Jarenlang schreef ze voornamelijk series en dat heeft Neiderman weten voort te zetten. Neiderman heeft een mooie poging gedaan om de ideeën van Andrews uit te werken en tot leven te wekken, waardoor haar succes voortleeft na haar dood. Andrews staat bekend om haar verrassende perspectieven op familiedrama’s en dat is ook het schaduwonderwerp van dit verhaal.

Als we Roxy volgen tijdens haar opleiding tot escort-dame weet ze op een verfrissende manier een andere denkwijze aan te nemen en laat ze haar oude ik langzaam vervliegen. Dit is wellicht een opluchting voor de lezer, omdat het rebelse gedrag van Roxy moeilijk te volgen is en het lastig is sympathie op te brengen voor de hoofdpersoon in het begin van het verhaal. Dit heeft echter een versterkend effect op de waardering die de lezer later voor haar zal hebben als Roxy zich ontpopt tot een veelkleurige vlinder. Deze veranderingen lijken Roxy wel heel gemakkelijk af te gaan, doordat het vlot en luchtig geschreven wordt. Toch beslaat de opleiding een groter deel van het verhaal dan verwacht. De verwachting wordt namelijk gewekt dat ze snel als escort zal gaan werken, maar dan volgt een onverwachte wending die de spanning in rap tempo doet stijgen. De ontknoping wordt in razendsnel tempo ontrafeld, wat zonde is voor de kwaliteit van het verhaal. Hierdoor blijft ook de spanning minder lang hangen dan gehoopt.

De opbouw van het boek zorgt in Roxy’s Verhaal voor de meeste teleurstellingen. Er is geen sprake van ‘spanning tot de laatste bladzijde’ en de plot wordt onvoldoende benut, maar desondanks leest het prettig weg als een doktersromannetje. Andrews weet ongewone onderwerpen op een respectvolle manier te beschrijven en jongeren zo kennis te laten maken met het onalledaagse. Het werk van een escortdame wordt als een eervolle en spannende baan gebracht, maar tegelijkertijd wordt ook de innerlijke strijd van Roxy op boeiende manier belicht. Zal ze haar leven als escort voortzetten of terugkeren naar haar familie?

Meer recensies van Maud Goossens