Een ontroerend verhaal over liefde en vriendschap

Nathalie B1 14 februari 2016
Verschillende keren werd "The Book of the unknown Americans" tot één van de beste boeken van 2014 verkozen. Het verhaal gaat over de familie van Maribel Rivera. Nadat Maribel een ernstig ongeluk heeft gehad, verhuizen haar ouders met haar naar een stadje in Delaware, waar ze hopen dat Maribel beter wordt door haar naar een gespecialiseerde school te sturen. Ze komen in een appartementsblok en een buurt terecht die volledig worden ingenomen door Latijns-Amerikaanse immigranten. De buurjongen Mayor Toro wordt verliefd op Maribel en tussen hen ontstaat een mooie vriendschap.
Het perspectief in het boek verandert voortdurend tussen Maribel, Mayor, hun families en buren zodat je elk personage wel wat leert kennen, met als focus uiteraard de Rivera's en de Toro's. Je leert hun redenen kennen waarom ze naar de VS verhuisd zijn en waar ze van dromen. De achtergronden van de nevenpersonages komen wel niet zo veel naar voren, maar blijven bij korte schetsen.
Na een verschrikkelijke tegenslag voor de Rivera's besef je hoe sterk deze immigrantengemeenschap aan elkaar hangt en hoewel vrij onbekend voor elkaar, er toch zijn om elkaar te ondersteunen. Ik kreeg er een krop van in de keel en vond het best een ontroerend verhaal. Deze roman liet me nogmaals stilstaan bij wat het betekent je eigen gemeenschap te (moeten) verlaten om elders een beter leven proberen op te bouwen. Dit blijft een wederkerend actueel thema en verhalen als deze kunnen volgens mij dan ook niet genoeg verteld worden.

Meer recensies van Nathalie B1