Patricia 30 maart 2012
Het verhaal doet mij denken aan een combinatie van het verhaal en de sfeer van Jack de Ripper in de film “From Hell” en Sherlock Holmes.
Vooral de gelijkenis met de verhaallijn in From Hell valt me op,een aan absint verslaafde agent, moorden op prostituees (met enig leeftijdsverschil maar goed) de moordenaar met medische kennis, de agent die stiekem verliefd is op een van de personages, een liefde die gedoemd is te mislukken.
Ik vraag me af of Lyndsey Faye zich door deze film heeft laten inspireren.

Wat ook pakkend is de economische crisis die in het boek speelt. Het aannemen van een baan die ze niet zien zitten, zoals Tim in het boek. De haat jegens “de schuldigen” de immigranten, in dit geval Ieren. Die in de ogen van de New Yorkse bevolking oorzaak zijn van de ellende. Dit alles speelt zich in het boek af in 1845, maar de grove lijnen zijn ook in het heden te plaatsen.

Ik niet zo snel een historische thriller kopen, en ben dus ook blij dat ik dit boek nu voor de Buzz club gelezen heb, want het is echt goed. De personages en het verhaal komt tot leven en speelt als het ware als een film af in je hoofd.
Ietwat jammer was voor mij dat het op tweederde van het boek al duidelijk was wie iets met de “moorden” op de kinchen te maken had, en was de verassing bij de ontdekking door het hoofdpersonage er wel af. Hoe dan ook blijft het een goed en pakkend verhaal en blijkt dat een verhaal met historische achtergrond toch niet saai hoeft te zijn.

Meer recensies van Patricia