Kleurrijk mooi!

rbbrleest 21 januari 2019
Welk kind zou het niet fantastisch vinden om midden in de dierentuin te wonen?
De hele dag spelen met en tussen de dieren. Lotta is zo een geluksvogel.

In dit kleurrijke groot formaat zoek- en kijkboek maken we eerst kennis met Lotta. Op de tegenoverliggende pagina zien we dat haar huis te midden van alle dierenverblijven staat. Een oplettende peuter of kleuter zal ontdekken dat de dieren overal vrij rondlopen. De vraag hoe dat komt zal snel zijn gesteld. Leven de vele verschillende dieren allemaal gezellig samen?

Daarna volgt op iedere linkerpagina een versje op rijm waarbij een associatie met A.M.G. Schmidt met een lach wordt gemaakt. Lotta wordt bijv. gewekt door de giraf en smeert broodjes met de beren. Op iedere rechter sheet zijn vele objecten te benoemen uit de huiselijke sfeer of dieren- annex speeltuin van Lotta en haar dierenvrienden. Niet alleen te benoemen, maar ook op te zoeken. Achterin staat een pinguïn met een vergrootglas met als doel te kijken of de afgebeelde kleine dieren zijn ontdekt.

Het verhaal dat wordt verteld door tekst en illustratie is tevens de dagindeling van Lotta. Om zeven uur opstaan, ontbijten, tandenpoetsen, samen spelen, leren schrijven, tekenen, lekker vies worden of een ijsje eten, in bad gaan en dan na een lange dag natuurlijk voorlezen! En dat allemaal met dieren! Ieder dagonderdeel wordt met humor beschreven en met veel fantasie in mooie illustraties weergegeven.

Dit prachtige, vrolijke prentenboek nodigt uit tot heel vaak openslaan, bekijken, zoeken en voorlezen en dat daarnaast ook door het benoemen van alle objecten bijdraagt aan de uitbreiding van de woordenschat. Er is veel aandacht besteed aan de vormgeving, alles klopt. Van de papierkwaliteit, kleurstelling tot aan de mooie schutbladen, de heerlijke teksten, de met zorg gemaakte illustraties vol details en een heel mooie uitneembare poster.
Een dierentuinsamenleving in al zijn diversiteit die ook de mensensamenleving zou kunnen of moeten zijn. Een aanrader.
See you later alligator!

Meer recensies van rbbrleest