Voorlezen die Snotteflos!

rbbrleest 11 juni 2019
Snotteflos!!! Heerlijk dit voorleesboek! Kent je kleuter dit boek nog niet?
Als je het nou eens gewoon probeert?

Voor de (bijna)kleuter worden veel herkenbare eerste-keer-situaties in 15 verhalen verteld. Ieder verhaal is een geheel, goed van lengte, maar kan ook in twee keer worden voorgelezen.

Vinnie is pas verhuisd, alles is nieuw, is een beetje bang en dan zegt een stemmetje 'ga nou maar slapen'. Hij ontdekt Flos, hij kan dit harige wezentje zien. Flos helpt Vinnie om iedere nieuwe situatie aan te kunnen. Hij heeft vooraf uitleg nodig.
Er zijn vele spannende en moeilijke momenten in een kleuterleven. Eerste keer school, feestje, zwemles, de prik, logeren enz.
Door situaties vooraf uit te beelden en te bedenken wat je kunt doen, gaat na verloop van tijd juist Vinnie Flos helpen. Vooral ook met lekkere cake en toetjes....pas maar op je lekkere sokken!

De vlot geschreven verhalen in begrijpbare taal zijn herkenbaar voor ieder jonger kind. Vele kinderen hebben een imaginair vriendje, een houvast, om de grote wereld te kunnen plaatsen in hun belevingswereld. De vrolijk gekleurde illustraties zijn exact afgestemd op de tekst. De oplettende kijker ziet hierin elementen terug uit de peuterboeken. Herhaling is fijn, is vertrouwd.

Een aantal lezers zullen opmerken dat eenzelfde concept wordt herkend. Ja bepaalde delen komen bekend voor, maar deze verhalenbundel is juist zeer goed afgestemd op de leeftijd. En nog leuker: deze verhalen kunnen de vlotte lezers in groep 3 en 4 zèlf lezen! Vele 7/8-jarigen vinden dit fijn, zij zoeken dezelfde herkenbaarheid en bevestiging dat ze iets wèl durven en kunnen.

Als voorlezer schiet je spontaan in de lach bij herkenbare situaties en grappige illustraties. Ik zie een verbandje wandelen :-).
Flos heeft mijn hart gestolen. Flos bestaat!
Vraag maar aan Marte Jongbloed en Natascha Stenvert. Zij hebben er eentje....ik heb hem zelf gezien....echt waar!

Meer recensies van rbbrleest