Een boekje voor de leuk

Remko Meddeler 13 april 2007
Van alle Nederlandse provinciën is inmiddels een deel verschenen in de serie Mysteries in... Alleen Flevoland ontbreekt, omdat daar eerst een geschiedenis van mysterieuze, curieuze en onverklaarbare gebeurtenissen moet worden opgebouwd. Want dat is waar deze boekjes vol mee zouden staan. Het gaat zelfs zover dat redacteur Martijn J. Adelmund meent dat de verhalen de lezer “de stuipen op het lijf kunnen jagen”. Nou, daar zijn we in Overijssel dan waarschijnlijk te nuchter voor.
Adelmund heeft de mysteries uit allerhande bronnen opgediept. Vaak zijn de letterlijke teksten van deze bronnen gebruikt. Veel meer dan een voorwoord, een quiz en korte inleidende en afsluitende teksten bij de mysteries heeft Adelmund niet toegevoegd. Dat is jammer, want de kwaliteiten van de verschillende schrijvers lopen sterk uiteen. Bovendien zijn de verhalen erg kort en is slechts af en toe sprake van iets dat werkelijk mysterieus is. Hoewel vele gebeurtenissen zich erg wel toe lenen, heb ik nauwelijks een flintertje spanning kunnen ontdekken.
Natuurlijk is het als inwoner van Overijssel leuk om te lezen over Zwartkapje, de heks van Hasselt, De geile juffers van Goor en De hellehond rond Enschede. Ook leuk zijn de aanwijzingen om sporen en bewijzen van de mysteries in werkelijkheid op te kunnen zoeken.
Wilt u iets leuks? Koop dan met een gerust hart Mysteries in Overijssel. Wilt u een bundel met opzienbare en spannende verhalen? Zoek dan nog even verder.

Meer recensies van Remko Meddeler