Werkelijk fascinerend

Remko Meddeler 20 april 2022
Natuurlijk kan een schrijver niet onbevooroordeeld naar zijn eigen werk kijken, maar met de volgende slotwoorden van Philipp Dettmer bij zijn meesterlijke debuut Immuun ben ik het volledig eens: 'Het heelal doet het heel goed in documentaires en populairwetenschappelijke boeken, maar het heeft goedbeschouwd veel minder te bieden dan biologie. [...] Dode hompen gloeiend plasma kunnen niet wedijveren met het mirakel en de complexiteit van zelfs de allereenvoudigste bacteriën.' Maar ook ik ben niet volledig objectief. Vanwege een immuuntherapie die ik momenteel krijg, ben ik bovenmatig geïnteresseerd in het al dan niet goed werken van het menselijk immuunsysteem. Toch denk ik dat dit werk iedereen die weleens ziek of verwond is geweest, zal boeien. Het is werkelijk fascinerend om te zien hoe honderdduizenden jaren aan evolutie een uitgebalanceerd systeem heeft gecreëerd dat ons tegen bijna alle biologische gevaren beschermt. En dat ondanks de mens zelf, die door onhygiënisch of overhygiënisch handelen, of door het gebruik van schadelijke stoffen, zichzelf en anderen voortdurend in gevaar brengt. Dettmer gaat veel dieper op de materie in dan welk tijdschriftartikel of welke patiëntenfolder dan ook, maar zonder de lezer kwijt te raken.

Meer recensies van Remko Meddeler