De eerste echte of echt de eerste?

Remko Meddeler 25 juli 2019
Geschiedenis is mooi. Het leert ons van alles over vroeger, nu en straks. En het levert volop voer voor discussie. Zo kreeg The Notting Hill Mystery uit 1865 bij deze herdruk uit 2012 het stempel 'The First Detective Novel'. De eerste van alle spannende romans dus. Maar uit de geweldig interessante inleiding van Mike Ashley blijkt dat je hierover kunt twisten. Want legde Edgar Allan Poe niet de basis? Of Eugène François Vidocq? En zijn de titels van Wilkie Collins of Charles Dickens niet veel beter? Dat laatste mag waar zijn, want Charles Warren Adams schreef een moeilijk te verteren boek, bestaande uit allerhande verklaringen en documenten waaruit zou moeten blijken dat Baron R... de welhaast perfecte moord pleegde. Maar hij deed dat op dermate ingenieuze en gedetailleerde wijze dat hij bewonderd mag worden. Dat velen hem volgden, of zelfs nadeden, mag het ultieme bewijs zijn dat Adams een cruciale rol heeft gespeeld in de geschiedenis van het spannende boek. Waarvoor hulde.

Meer recensies van Remko Meddeler