Een van de mooiste liefdesromans

28 augustus 2016
Therese is een jongedame die net is gaan werken in een groot warenhuis. Tegen kerstmis wordt ze overrompeld door de aanwezigheid van een prachtige blonde dame met grijze ogen en een bontjas. Ze helpt haar de juiste pop voor haar dochtertje aan te schaffen, en Therese is meteen door haar gentrigeerd. Ze schrijft een kerstkaart naar de dame, Carol genaamd. Carol is hierdoor aangenaam verrast en nodigt haar uit voor een lunch en noemt haar 'een engel uit de hemel gevallen' . Dit is en begin van een nadere kennismaking. Als Carol haar meevraagt op een reis is dit het begin van een ontluikende en daarna heftige liefdesrelatie. Maar de liefde komt onder spanning te staan als er een privé detective roet in het eten komt gooien. Dit is het begin van een periode waarin Therese's hart wordt gebroken. Zal het ooit goedkomen?

Het boek van Patricia Highsmith was in haar tijd al enig in zijn soort. Romantiek tussen twee vrouwen was in die tijd 'nog done'. In plaats van een erotische roman is het een ware literaire liefdesroman geworden die op dit moment boven aan de lijst staat in dit genre. Ik kon niets stoppen met lezen en het heeft mij tot tranen geroerd.

Meer recensies van