Jason Taylor is dertien jaar, heeft een spraakgebrek en een weinig in hem geïnteresseerde familie. Op school probeert hij wanhopig bij de stoere jongens te horen, maar dat gaat lastig als je stamelt. Ook thuis is het voor Jason niet makkelijk: zijn ouders hebben vaak ruzie, zijn vader gaat vreemd en zijn zus noemt hem Het Ding.

Toen pap even na zevenen thuiskwam zei hij niets over de rotsen op de oprijlaan. Geen woord. Maar de manier waarop hij niets zei was meesterlijk. Ook mam zei niets over de rotsen, dus hadden we een impasse. Je kon de spanning horen in de kamer, net knarsende kabels. Mam schept altijd op tegen bezoekers en verwanten dat we als gezin onder alle omstandigheden samen aan tafel gaan voor het avondeten. Ze zou ons allemaal een plezier hebben gedaan als ze deze traditie een avondje vrij had gegeven.

Het boek Dertien (de Engelse titel is Black Swan Green, naar het dorpje waar het zich afspeelt) bestaat uit dertien hoofdstukken die samen een jaar uit Jasons leven beslaan, beschreven in de ik-vorm. Het verscheen in 2006. Elk hoofdstuk beschrijft een anekdote.

Lees verder op mijn site

Reacties op: Dertien – David Mitchell

Bestel het boek bij Libris vanaf 15,00 Bestel het ebook bij Libris voor 11,99