Spotlight - ook heel geschikt voor glamourbarbaren

wendymborst@gmail.com 01 augustus 2014
Hoewel de wereld van de glamour me niet kan boeien en het wel en wee van bekend Nederland me niet kan intrigeren, keek ik toch met verlangen uit naar ‘Spotlight’ van Joyce Spijker. Ik ben Joyce tegen het lijf gelopen omdat we een passie delen, namelijk schrijven. Ik kan niet meer terughalen wanneer het precies gebeurde, maar al snel vormden drie vrouwen een schrijfclubje. Rachelle Verhage, een andere talentvolle schrijfster die dit jaar zal debuteren, Joyce en ik. We kunnen met al onze mailtjes en WhatsAppjes gemakkelijk een boek vormen; zoveel woorden hebben we besteed aan het schrijfproces en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb Joyce leren kennen als een vrouw met een missie. De ambitie druipt van haar af en ik bewonder haar gedrevenheid en haar tanden. Die zijn als van een pitbull: scherp en zonder twijfeling. Als Joyce haar tanden ergens inzet, laat ze niet meer los.

Over Spotlight

En zo was het dat ik, een glamourbarbaar een verhaal las over Kim de Kleijne die de wereld van de glitter en de glamour verovert als een snel rijzende filmster. Waar de een schittert, dooft de ander langzaam uit. Dit geldt voor Nora Binnendijck, een actrice waarbij de houdbaarheidsdatum al lang verstreken lijkt te zijn. Door Spotlight te lezen, krijg je een kijkje in het hoofd van beide vrouwen. De worstelingen en jaloezie van Nora en de onzichtbare onzekerheid van een jonge vrouw die de ogenschijnlijke makkelijke weg naar boven heeft genomen. Nora vecht om erkenning en tegen het verval dat met de dagen lijkt te komen. Kim mag dan in de spotlights staan, haar privéleven is allesbehalve een perfect plaatje.

Spotlight is doordrenkt van spanning die zich opbouwt door prachtige zinnen. Stuk voor stuk juweeltjes. Zinnen die je wilt arceren om later nog eens te lezen. Joyce schuwt geen passages waarin je het bloed naar je oren voelt trekken en geeft daarmee de lezer stiekeme binnenpretjes.

Dat een leven in de spotlights hard en meedogenloos is, wordt duidelijk als ik Spotlight lees. Het verhaal legt een dagelijks terugkerend probleem in de maatschappij bloot, namelijk dat uiterlijk en prestige belangrijker lijken te zijn dan al het andere dat je als mens, in het bijzonder als vrouw, te bieden hebt. Joyce vergroot dit thema letterlijk en figuurlijk door de rauwe stukjes te belichten en het verhaal te vertellen van twee vrouwen die eigenlijk maar een ding willen: geliefd zijn.

Prachtig boek, geschikt voor een brede doelgroep. Een goed verhaal, bijna levensechte personages en zinnen waarvan je moet glimlachen, zo mooi.

Meer recensies van wendymborst@gmail.com