×

Eindverslag - Cody houdt ons in de ban

op 24 juni 2018 door

Oh, wat is het toch leuk als er een pakje met een boek in de bus zit! Zeker als het een buzzboek is, want dan mag je meteen een eerste foto op de social media posten. En daarna mag je nog meer buzzen, het is het ideale moment om de meest verrassende, grappige en leuke foto’s te nemen. Sommige lezers zijn heel creatief, zo blijkt steeds weer. Even #hebbanbuzz intikken en je ziet het resultaat van al dat gebuzz over Hebban-boeken.

Op 2 juli werden de vijftig winnaars van Cody, het thrillerdebuut van de Nederlandse Bernice Berkleef, bekendgemaakt. In tegenstelling tot ‘normale’ leesclubboeken moet het bij een buzzboek allemaal wat sneller gaan en dus begonnen de meesten meteen na ontvangst ervan te lezen. Je wil natuurlijk die recensie-deadline niet missen! Deelnemen aan de leesclubdiscussie was optioneel, gelukkig wisten heel wat enthousiastelingen de weg erheen te vinden.

De eerste indruk is meer dan positief
Eerste verrassing was de cover van het boek. De ongecorrigeerde leesexemplaren zien er helemaal anders uit dan de boeken die sinds 12 juli in de winkel liggen. Anders maar daarom niet minder mooi, zeer sober maar toch een echte blikvanger. De buitenkant van het boek wist ons te overtuigen, zou de binnenkant, met andere woorden het verhaal, ook zo mooi zijn? Waren we vertrokken voor een paar uurtjes onvervalste spanning? Zou de auteur ons op het verkeerde been weten te zetten en met een verrassende ontknoping op de proppen komen? We zouden het zeer snel gaan ontdekken.

Personages met een agenda
Het gebeurt zelden, maar op de vraag wie ons meest favoriete personage in het boek is, moesten we het antwoord schuldig blijven. Allemaal hebben ze vervelende of ronduit afschuwelijke trekjes. We hebben de tirannieke vader, de gewelddadige man, de verleidster,… De ene is te soft, de andere manipuleert te graag. Hoofdpersonage Jelka ligt ons nog het nauwst aan het hart, zij is tenslotte de moeder die haar baby verloren heeft. Met Jelka, Oscar, Simon, Lena, Nadina en Lisette heeft Berkleef sterke personages neergezet. Sterk in die zin dat ze stuk voor stuk tot de verbeelding spreken, ze hebben allemaal hun eigen identiteit.

Verrassende dader, verrassende ontknoping
Slechts een enkeling had vrij snel de juiste dader in het vizier. Over het motief tastte iedereen in het duister, dat was ook echt niet te voorspellen. Berkleef heeft ons allemaal goed beetgehad, dat moeten zelfs zij toegeven die niet helemaal overdonderd waren door het boek. Het einde kwam als een verrassing voor iedereen, al ging het plots wel erg snel. De auteur had iets meer signalen moeten geven, iets langer naar de verklaring van Cody’s dood moeten toewerken. Maar toch, vooral gelukkige leesclublezers en dus missie volbracht.