Meer dan 5,3 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×

Simone Atangana Bekono - Confrontaties

op 22 februari 2021 door

Over het boek
De zestienjarige vwo-scholiere Salomé is veroordeeld tot een verbijf van een half jaar in een jeugddetentiecentrum na een gevecht met twee jongens van haar school dat ernstige gevolgen heeft gehad.

Terwijl ze zich in de gevangenis staande probeert te houden tussen de andere meiden en tegenover de begeleidende therapeut die ze een racist vindt, kijkt ze terug op de gebeurtenissen die tot haar veroordeling hebben geleid en op het leven in het gezin waarin ze is opgegroeid.

In het fragmentarisch opgebouwde Confrontaties overheersen de gedachtestromen van Salomé, waarin heden en verleden vaak afwisselen. Soms zijn ze beschrijvend, andere keren heel filosofisch.


YouTube

Simone Atangana Bekono leest voor uit Confrontaties (circa 8 minuten).

Over de auteur
Simone Atangana Bekono (1991) ging in 2010 Media en Cultuur studeren aan de Universiteit van Amsterdam. Ze was daar vooral bezig met film, maar ging voor haar eigen plezier ook schrijven. Dat beviel zo goed dat ze overstapte naar de schrijfopleiding ArtEZ.

Haar afstudeerproject leidde tot haar literaire debuut, de dichtbundel Hoe de eerste vonken zichtbaar waren (2017), waarvoor ze de Poëziedebuutprijs Aan Zee in de wacht sleepte. Het Charlotte Köhler Stipendium volgde in 2019 en inmiddels is de bundel ook in Engelse vertaling verschenen. Confrontaties, verschenen in september 2020, is haar eerste roman. Het boek werd onder andere genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs en bekroond met de Hebban Debuutprijs, de prijs voor het Beste Boek voor Jongeren (categorie Nederlandstalig) en de Anton Wachterprijs 2022 voor het beste debuut.

Naast haar eigen schrijfwerk geeft Atangana Bekono les op de Rotterdamse schrijfschool The Writer’s Guide.


YouTube
Simone Atangana Bekono draagt voor tijdens de Nacht van de Poëzie 2017 (circa 7.45 minuten).

Discussietips

1. Hoe heb je de proloog van de roman ervaren? Welke relatie heeft die met de rest van het boek?

2. Wat zijn de redenen voor Salomés gevoel een buitenstaander te zijn en voor de verwarring die ze ervaart?

3. De ik-figuur stelt zich soms voor dat er een tweede Salomé is, van wie het leven anders verloopt. Hoe interpreteer je dit gegeven?

4. Welk beeld heb je gekregen van de relatie van Salomé met haar vader en moeder? In welke opzichten verschillen die relaties?

5. Hoe ontwikkelt zich het contact tussen Salomé en psycholoog Frits? In hoeverre veranderde jouw beeld van hem?

6. Hoe heb je de weergave van het leven in het jeugddetentiecentrum ervaren?

7. ‘Je moet meestappen met je vuist. (…) Alsof je door je vijand heen slaat’ (p. 22) is de les die Salomé van haar vader krijgt nadat het pesten op school is begonnen. Wat vind je van dat advies en in hoeverre werkt het voor Salomé?

8. Zus Miriam houdt Salomé voor dat zij niet als enige met racisme te maken krijgt. Hoe gaat zij er zelf mee om?

9. Welke invloed heeft haar tante Céleste op Salomé? In hoeverre verandert er iets tussen hen?

10. Welke confrontaties zitten er vooral in de roman? Welke vind je het meest overtuigend uitgewerkt? In hoeverre wordt Salomé met zichzelf geconfronteerd?

11. Welke betekenis hebben boeken voor Salomé? Dragen de verwijzingen naar literatuur en andere kunstvormen voor jou bij aan de roman? Waarom wel of niet?

12. Hoe zou je de band die tussen Salomé en Marissa ontstaat, omschrijven? Welke betekenis heeft het contact met Marissa voor Salomé?

13. Salomé heeft het regelmatig over haar kapsel, waar moeilijk wat van te maken is. Hoe zou je dit symbolisch kunnen duiden?

14. Als kind gaat Salomé met haar familie op vakantie naar Kameroen, het geboorteland van haar vader. Wat doet die vakantie met haar, welke gevolgen heeft de reis voor haar?

15. Salomé filosofeert over het concept ‘tijd’. Op welke manieren wordt het motief ‘tijd’ uitgewerkt in de roman?

16. Hoe is Salomé er aan toe na haar vrijlating?

17. ‘Hoe ben ik zo geworden? Wat had papa of mama dan anders moeten doen?’ (p. 203), vraagt Salomé zich af. Wat is jouw antwoord op die vraag?

18. ‘Eerlijk terugkijken is moeilijk’ (p. 46) schrijft Salomé. In hoeverre lukt dat haar uiteindelijk? In hoeverre voelt ze zich schuldig aan de gebeurtenissen?

19. Het laatste hoofdstuk van het eerste deel grijpt terug op de vakantie die Salomé als kind doorbracht in Kameroen. Hoe verklaar jij deze compositorische keuze?

20. De roman eindigt met een opvallende actie van Salomé. Wat vind je van dit slot?

21. Hoe heb je de fragmentarische opzet van het boek ervaren?

22. Is de schrijfster er voor jou in geslaagd om van Salomé een overtuigende ik-figuur te maken? Waarom wel of niet?


Achtergronden

1. Blog van Simone Atangana Bekono op het weblog van haar uitgever Lebowski over het totstandkomen van Confrontaties.

2. De redactie van Tzum discussieert over Confrontaties in deze Tzum Podcast (circa 35 minuten, de eigenlijke boekbespreking begint pas na ongeveer 7 minuten).
Recensie van het boek op de website van Tzum.

3. Video: Interview met Simone Atangana Bekono in het VPRO-programma Mondo (circa 14 minuten).
Interview op de website van Mondo.

4. Lees een fragment uit Confrontaties op de website van Athenaeum boekhandels.

5. Lezersrecensies op Hebban.

6. In het tijdschrift Boekenpost (nr. 172, maart-april 2021) is een uitgebreid leesclubdossier opgenomen rond deze roman. Hierin vind je onder andere een gesprek met de auteur en een uitgebreide analyse van het boek.

7. Juryrapport van de Libris Literatuur Prijs 2021.

8. Juryrapport van de Hebban Debuutprijs en een Hebban Dossier over schrijfster en boek.

Alle artikelen van De Leesclubassistent



Reacties op: Simone Atangana Bekono - Confrontaties

Gerelateerd

Over

Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono

Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ me...