×

Eindverslag: Angel Mage is niet magisch

op 21 december 2019 door

In Angel Mage ontwaakt Liliath zo’n honderd jaar na de val van Ystara. Haar doel is om zo snel mogelijk weer herenigd te worden met haar grote liefde, de aartsengel Palleniel. Haar vermogen om onbeperkt engels te kunnen oproepen helpt haar enorm in haar missie. Toch kan ze het niet alleen. Vier jonge mensen trekken haar aandacht. Wat zullen zij voor rol gaan spelen in Liliaths plannen?

Angel Mage is geschreven door Garth Nix, die bij sommigen van ons al bekend was door onder andere Het Oude Koninkrijk. De mooie cover van Angel Mage (met glinsters!) maakte meteen enthousiast om te gaan lezen. Wat vonden we in deze leesclub van dit boek?

Inspiratiebron

Bij het openslaan van Angel Mage werd meteen duidelijk wat de inspiratiebron voor dit boek is geweest. Ciska merkt meteen op: “Ook al even door gebladerd en vind het bijzonder dat hij het boek opdraagt aan Alexandre Dumas. Blijkbaar is het boek geïnspireerd op het verhaal van De drie musketiers.” Wie bekend is met het boek of de film van de drie musketiers kan flink wat verwijzingen terugvinden. Ria: “De naam van Agnez Dartagnan is natuurlijk een weggever, als musketier. De grijzen staan voor mijn gevoel voor het onderdrukte Franse volk in die periode. Hun leven was minder dan niets waard.” Silke vond dat de opvallende en minder opvallende verwijzingen naar dit verhaal Angel Mage net een extra touch gaven. Gelukkig bleek het niet noodzakelijk om dit verhaal te kennen. Hanan: “Ik heb nog nooit De Drie Musketiers gelezen of gezien, maar daar had ik helemaal geen last van bij het lezen van het boek.”

Engelen & magie

Met een titel als Angel Mage is het geen verrassing dat er engelen in dit boek voorkomen. Het was wel verrassend hoe deze engelen uitgewerkt zijn. Saskia: “Ik vond het leuk dat je wanneer je een beeltenis maakt, de engel daarin kon binden. Het is natuurlijk zoiets als geloven. Wanneer je gelooft in de engelen dan kun je hun essentie vangen in een beeld. En zo maak je er ook contact mee. Leuk bedacht. De engelen komen daardoor net als heiligen dicht bij de mensen te staan. Ze zijn geen wezens waar je vol eerbied en ontzag voor buigt.” Demi: “Ja, mij viel ook meteen op hoe onderdanig alle engelen zijn! Ze moeten gehoorzamen aan de mages die hen oproepen en hebben daar niks over te zeggen. Zelfs de sterkste Archangels kunnen gewoon gebruikt worden.”

Niet iedereen kon deze engelen waarderen, zo vond Melissa “het jammer dat ze eigenlijk als een soort zwakke schepselen neergezet werden die zo ‘makkelijk’ onder de duim gehouden werden - ik zie Engelen juist graag als ‘eternal’ en machtig en onaantastbaar.” Ook vroegen we ons af of de keus voor engelen nu echt noodzakelijk was. Kate merkt op: “Op deze manier had elk wezen opgeroepen kunnen worden.”

Hilma vond de magie uniek en geloofwaardig: “Maar deze magie heeft wel een prijs, en dat is wel juist, denk ik. Magie moet niet zomaar doelloos worden gebruikt, simpel omdat het kan.” Wordbondage vond het echter niet zo geloofwaardig hoe de mensen met deze magie omgingen: “Nou het werd inderdaad gebruikt voor allerlei kleine dingen. Kan Simon bijvoorbeeld niet een gezichtsmasker dragen in plaats van gelijk een engel roepen? Voor magie die tijd van je leven afneemt is dat niet logisch ook.”

Personages, opbouw & schrijfstijl

Een belangrijk personage in dit boek is Liliath. Roos zegt: “Liliath was gek, en ze ging recht op haar doel af en het maakte niet uit wat daarvoor moest doen. Dat maakt haar niet echt geliefd als personage maar dat maakte haar ergens ook leuk om over te lezen.” Toch vond zij, net als veel andere lezers, dat de personages wel wat meer diepgang hadden mogen hebben. Kate: “De enige die er een beetje uitsprong was Dorothea.” Zij is dan bij veel lezers ook het favoriete personage.

Cheyennececilia vond de opbouw in vijf delen logisch, maar had wel wat moeite met de start van het verhaal: “De proloog heb ik op het einde nog een keer gelezen, en toen pas snapte ik hem. In het begin snapte ik niet echt waar ze het over hadden.” Ook Ria vond de proloog maar verwarrend. De proloog wordt verder omschreven als mysterieus en intrigerend. Alhoewel niet meteen duidelijk, maakte de proloog dus zeker wel nieuwsgierig naar de rest van het verhaal. “Helaas maakte de rest van dit boek de belofte van een spannend boek niet waar” merkt Demi op. Roos voelde wel aan “dat je aan het opbouwen was naar een climax, maar die kwam pas heel laat.”

De schrijfstijl werd door veel lezers niet gewaardeerd. Deze wordt omschreven als moeilijk, ouderwets, kaal en langdradig. Kimberly: “De schrijfstijl was inderdaad niet makkelijk. Op sommige punten voelde het zelfs wat geforceerd. Alsof de schrijver te graag een mooi geschreven boek neer wilde zetten.”

Merel: “Al met al weegden de positieve aspecten (die het boek zeker heeft) voor mij niet op tegen het feit dat het verhaal enorm langdradig was, en het verhaal simpelweg niet lekker wegleest. Erg jammer, want Angel Mage heeft enorm veel potentie.” - 2 sterren

Sam: “De karakters bleven redelijk oppervlakkig, waardoor ik niks met ze meevoelde en niet echt invested was in het verhaal.” – 2,5 ster

Saskia: “De mooie wereldopbouw, en het magiesysteem brachten me veel plezier. Ook de connectie met de drie (vier) musketiers heeft me positief geprikkeld. Het feit dat ik met een tevreden en voldaan gevoel het boek dichtsloeg heeft geleid tot mijn eindoordeel van vier sterren.” – 4 sterren

Angel Mage eindigde met een gemiddelde van 2,5 ster.