×

Eindoordeel leesclub

op 29 november 2018 door

Benieuwd naar het eindoordeel van deze leesclub over Beautiful Boy? Lees hieronder de samenvatting.

OVER BEAUTIFUL BOY
David Sheff schreef een boek naar aanleiding van zijn ervaringen met de drugsverslaving van zijn zoon Nic. Het waargebeurde verhaal werd verfilmd door de Vlaamse regisseur Felix Van Groeningen. Die maakte daarbij ook gebruik van het door Nic zelf geschreven boek over zijn eigen ervaringen in dezelfde periode, getiteld Tweak. De unieke combinatie van verhalen geeft een interessant inzicht in het leven met een verslaving.

Journalist David Sheff is wanhopig op zoek naar een manier om zijn zoon te redden van een Meth-verslaving. Hij probeert de situatie te begrijpen door meer inzicht te krijgen in de ziekte van zijn zoon. In zijn onderzoek spreekt hij met deskundigen op het gebied van oorzaken, gevolgen en de behandeling van verslaving. Nic zakt echter steeds dieper weg in de verwoestende cirkel van drugs, afkicken en hervallen en de rest van het gezin Sheff komt verder onder druk te staan. Nic blijft vluchten en David weigert los te laten.

DE DISCUSSIE
Het opvallendste aan het boek van David is dat er zoveel achtergrondinformatie over drugsverslaving in zit. David spreekt met deskundigen op het gebied van oorzaken, gevolgen en de behandeling van verslaving. Deze wetenschappelijke onderbouwing en de beschrijvingen van onderzoek vonden de meeste lezers zeer veel toegevoegde waarde hebben, al werd het boek er niet altijd leesbaarder van. Sigrid de Reus: “Ik vond de informatie ook absoluut van toegevoegde waarde. Een wetenschappelijk boek over drugs zou ik niet zo snel lezen en door het op deze manier als toevoeging in een verhaal te lezen ben ik over drugs en ‘verslaafd zijn aan’ dingen te weten gekomen, die ik anders nooit had geweten en dat heeft zeker mijn kijk op dingen veranderd.”

Het boek riep veel vragen op over de manier waarop Nic is opgevoed, zeker omdat David zichzelf vaak de schuld geeft van wat er is gebeurd. Er is in de leesclub dan ook veel gediscussieerd over wat je als ouder wel of niet in de hand hebt en wanneer je het goed doet voor je kind. Ook staat het boek vol van indrukwekkende scenes waaruit de leesclubdeelnemers amper konden kiezen. Désirée van der Heijden: “Wat ik een aangrijpende actie vond was dat hij op een gegeven moment samen met Nic toch een jointje gaat roken. Achteraf struggelt hij daar heel erg mee of hij daar wel goed aan gedaan heeft.” Maar het meest indrukwekkende lijkt voor de meeste lezers het moment te zijn waarop David ervoor kiest om zich terug te trekken. LianneV: “Voor mij was dat het punt waarop hij ‘besloot’ zich terug te trekken. Om hem maar niet meer naar huis te halen, niet meer geld erin te stoppen en het hem zelf uit te laten zoeken.”

Een aantal lezers is na het lezen van het verhaal van David erg nieuwsgierig geworden naar het verhaal van Nic, andere lezers vinden het qua hevigheid wel even genoeg geweest. Diane: “Nics perspectief heb ik niet gemist. Ik hoef niet precies te weten naar welke verschrikkelijke situaties de verslaving hem gebracht heeft.”

Het boek heeft de meeste leesclubdeelnemers geholpen om op een nieuwe of andere manier naar verslaving en verslaafden te kijken, iets waarvan David in zijn voorwoord aangeeft dat hij hoopt dat zijn boek daarbij gaat helpen. Luka: “Door dit boek ben ik gaan begrijpen wat voor invloed het echt op je heeft. Je leven gaat er compleet anders uitzien.”

DE FILM
Bijzonder aan deze leesclub was dat we naast het boek ook de film mochten gaan bewonderen. Een unieke ervaring die voor velen de leesclub extra de moeite waard maakte. De filmdiscussie werd over het algemeen als lastig ervaren, maar uiteindelijk zijn we er allemaal samen helemaal uitgekomen. Van Groeningen blijft met zijn film redelijk dichtbij het verhaal van David en veel lezers zijn van mening dat de film zeker recht doet aan het boek. De eeuwige discussie blijft natuurlijk wat is dan beter; de film of het boek? Miebet: “ De film heeft me meer geraakt dan het boek.” en Gerlinde: “Ik vond de film sfeervoller, mooier en ook indrukwekkender dan ik had gedacht, al vond ik het boek nog indrukwekkender en completer.”

HET OORDEEL
De vele technische details en aspecten aan het boek waren voor veel lezers een verrassing. Velen verwachtten een meeslepend, persoonlijk en heftig verhaal en in dat opzicht zijn de verwachtingen voor de meeste lezers zeker uitgekomen. Kleine tegenvallers die genoemd werden zijn de ‘Amerikaansheid’ van het boek en de onduidelijkheid over het genre; is het non-fictie, is het een autobiografie, is het een roman of is het alle drie? Stéfanie: “Ik had vrij positieve verwachtingen bij het boek (interessant, informerend) en een negatieve (‘Amerikaans’) en die zijn eigenlijk allemaal uitgekomen.”

Het uiteindelijke oordeel van de leesclub komt op een gezamenlijk aantal sterren van 3,9 uit. Een aantal lezers gaf het boek zelfs 5 sterren. Al met al kunnen we spreken van een zeer geslaagde lees- en filmclub rondom een interessant boek! Wij kijken uit naar de volgende combi-leesclub!