×

Eindverslag: Aangename ontdekking

op 03 mei 2021 door

Over de Russische Connectie

Het is 1889. Europa wordt overspoelt door een golf van terrorisme. Overal vinden bomaanslagen plaats, behalve in Nederland. Aan die situatie komt dramatisch een einde als midden op de Dam in Amsterdam een volle tram explodeert. En dat is pas het begin.

Journaliste Ida de Morsain en inspecteur Julius Katz, een veteraan uit de Atjehoorlog, ontrafelen een complot waarbij niets is wat het lijkt: niet alleen blijkt dat de Russische geheime dienst probeert om Europa te destabiliseren om aanslagen tegen de tsaar te voorkomen, maar ook zijn er signalen dat er een nog veel grotere aanslag wordt voorbereid, waarbij duizenden mensen om het leven zullen komen. Tenzij Ida en Julius dit weten te voorkomen. Hun opbloeiende relatie kan echter voor problemen zorgen...

De leesclub: Verwachting en Thrillerwaardige cover

De leesclub bestaat uit 15 enthousiaste deelnemers, die alleen een exemplaar van het boek toegestuurd kregen. De deelnemers vonden dat je aan de cover niet meteen kon afleiden dat het boek een thriller betrof eens ze de achterflaptekst gelezen hadden, en zagen dat het over aanslagen ging was hun nieuwsgierigheid gewekt, samen met het feit dat het boek zich afspeelt in Amsterdam in de negentiende eeuw, ze hopen mooie plaats beschrijvingen uit die tijd terug te vinden in het boek. De verwachtingen voor de start zijn dan ook hooggespannen de lezers verwachtten niet om een bloedstollende thriller te lezen maar een totaal andere belevenis te krijgen met deze thriller, ze verwachtten spannende gebeurtenissen tegen een schitterend Amsterdams decor met een sausje geschiedenis. Benieuwd of dit waar gemaakt kon worden.

Titel

Hier waren de deelnemers zeer eens gezind een betere titel voor het boek konden ze niet vinden. Het dekt ook het verhaal, en waar het over gaat. Toch daagden we de lezers uit om een eventuele andere titel te bedenken en dit is wat eruit kwam: Operatie Lucifer, De Laatste stop, De aanslagen, Aanslag in Amsterdam. De titels die verzonnen werden tijdens de leesclub zouden wel afbraak doen naar de serie die de schrijver aan het schrijven is, dit is namelijk een tweede deel, het eerste deel noemt De Parijse Connectie.

We gingen tijdens de leesclub even dieper in op de personages en het feit dat het boek vanuit twee perspectieven geschreven is. De deelnemers waren het hier ook met elkaar eens dat het in dit boek een meerwaarde was om afwisselend te lezen tussen de twee hoofdpersonages, je leert ze op die manier beter kennen, ze waren voldoende uitgewerkt, degene die het eerste deel nog niet gelezen hadden misten de achtergrond van het eerste deel niet.

We vroegen aan de deelnemers wat ze van de schrijfstijl vonden en dit kwam eruit, “de schrijfstijl is beeldend”, “De schrijfstijl is erg prettig en passend voor het verhaal”, “Het verhaal is heel beeldend geschreven en de personages en locaties komen mooi tot hun recht”, “De schrijfstijl ervaar ik als prettig”, “Ik vond de schrijfstijl van Gerrit Barendrecht, prettig, begrijpelijk en filmisch.”, “Het boek las prettig en vlot door, makkelijk toegang tot het verhaal. De nieuwsgierigheid naar het vervolg bleef tot het einde bestaan en het was beeldend.” “De schrijfstijl is heel beeldend, je kan de omgeving of het personage zo oproepen en er is een beeld van vormen.” “Barendrecht heeft een zeer plezierige manier van schrijven.”, “De schrijfstijl van Barendrecht is Levendig.”, “Vooral een zeer gedetailleerde schrijfstijl.” “De schrijfstijl is zeer beeldend”, “Hij schrijft exact datgene zoals het in de dagelijkse wereld ook nu nog toegaat.”

Verleden

Ida is in het boek een vrijgevochten vrouw in de negentiende eeuw we vroegen de lezers of dit geloofwaardig was en of ze een verschil merken van hoe het er nu aan toe gaat.
Er is de dag van vandaag veel veranderd in het verschil tussen man en vrouw, vrouwen mogen nu wel gaan werken als ze getrouwd zijn, een relatie zonder huwelijk kan en mag, maar toch zijn er in bepaald culturen omstandigheden, nog zaken waarin de vrouw onderdrukt wordt en de man de bovenhand neemt. In dit verhaal vonden de deelnemers het personage van Ida geloofwaardig neergezet. Het is iets van alle tijden een vrouw die vecht voor meer vrijheden, die gelooft dat ze gelijk is aan het kunnen van een man. Haar personage paste ook gewoon in het verhaal.

Spanningsopbouw

De spanningsopbouw in dit verhaal zit meer dan goed voor de deelnemers, de climaxen die in het boek verwerkt zijn zorgen ervoor dat iedereen steeds verder wilde lezen, en tot op het eind op het puntje van hun stoel zaten omdat het verhaal helemaal niet voorspelbaar was, het was tot de ontknoping wachten tot de uiteindelijke climax van het verhaal.

Thema’s

In ieder boek zijn bepaalde thema’s terug te vinden in dit boek waren het deze: Terrorisme, infiltratie, verzet, liefde, verraad, familiegeheimen, collegialiteit, onmacht, maatschappelijke verschillen, onderdrukking, armoede, ongelijkheid. Je ziet er zit heel wat verwerkt in dit boek.

Geloofwaardigheid

We vroegen de deelnemers of een thriller voor hen geloofwaardig moest zijn. Hier waren de meningen verdeeld. Voor de ene het liefst niet geloofwaardig, voor de ander wel. Wat mooi is dat smaken verschillen hierin, maar waar iedereen het wel over eens was is dat de Russische connectie zeer geloofwaardig geschreven is.

Zijn de verwachtingen uitgekomen?

De verwachtingen zijn meer dan uitgekomen voor de deelnemers. De deelnemers die deel één nog niet gelezen hadden willen dit nog gaan doen en de anderen zitten al met spanning te wachten op deel drie.

De Russische connectie was een aangename ontdekking voor de deelnemers van deze leesclub en is geëindigd met een mooie 4 sterren, het boek was een leuke ontdekking en smaakt naar meer van deze auteur.

Ik wil alle deelnemers bedanken voor hun bijdrage en hopelijk tot een volgende keer!