×

Meer dan 12 lezers oordeelden over De twaalf

op 14 december 2016 door

Een grote groep lezers werd tijdens de leesclub van De oversteek ook al verrast met het 2de deel van de trilogie. Half januari kregen ook de overige deelnemers hun exemplaar in handen en kon het lezen beginnen.  21 lezers namen deel aan de discussie en dus ook aan de Justin Cronin reading challenge. Om de snelle lezers een beetje bezig te houden zijn we onder andere gestart met de ethische discussie rondom het experimenteren op mensen, waarbij ook de vraag op plopte hoever men, in het geheim, eigenlijk zou zijn.  Tja, iemand die daar antwoord op weet???

Sylvia van Elzelingen; Het is een verhaal met heel veel lijntjes die aan het einde weer met elkaar verbonden worden. Ook nu worden de verschillende personages weer mooi uitgediept. De Twaalf is een verhaal vol liefde, moed, vastberadenheid en vooral doorzettingsvermogen.

Eén van de personages die, los van de vaste groep hoofdpersonen, bij veel lezers favoriet is is chauffeur Danny die volgens Saskia zijn innerlijke sterkte en kracht vind. Bookaddict, Eveline, Marieke Scheers zien het minste ontwikkeling bij Peter, terwijl hij bij L.J. pas in De Twaalf een favoriet personage werd. Zowel Yonina als Karina hielden wel even hun adem in bij het moment dat dochter “Eva” inging tegen Lila, waar nog wel eens iets spannend zou kunnen gebeuren gezien de ontwikkeling  die Lila doormaakt.

Saskia: In tegenstelling tot De Oversteek leest de Twaalf een stuk vlotter. Er zijn minder lange zinnen en minder metaforen. Het verhaal gaat sneller, er is meer ruimte voor actie en de omschrijvingen van omgeving en personages lijken minder uitgebreid.

Charlotte meld over de schrijfstijl van Cronin dat hij weliswaar een prima pen heeft, maar zo ontzettend uitweidt terwijl Marcia juist door de vele details aandachtiger gaat lezen. Cindy Strijkers-Brakel noemt dat Cronin een meester is in het matchen van schrijfstijl bij persoonlijkheid, wat goed past bij de wisselende perspectieven waar vanuit Cronin steeds schrijft. De opbouw van De Twaalf heeft eigenlijk alle lezers in verwarring gebracht, niemand die de start van het boek zag aankomen. Door het boek heen hebben SusanFenna en Charlotte Veltman met regelmaat even teruggebladerd en M.Opheliac noemt dat de hoeveelheid aan personages haar soms wel wat deed duizelen. Toch weet Cronin iedereen te verbazen door het boek heen en zijn er vooral positieve reacties. Voor Esther Gerdzen zijn de personages en gebeurtenissen zo boeiend dat ze wil blijven lezen. Amarins roemt de flashbacks die haar goed zicht geven op wat personages drijft, terwijl Chantal vd Meij vooral geboeid is door het idee dat deze uitbraak ook echt zou kunnen gebeuren.

Marieke Scheers: Ook dit deel van de Oversteek Trilogie zit weer geweldig goed in elkaar, het afwisselen van de korte hoofdstukken hoofdpersonen met steeds weer nieuwe cliffhangers , zorgt ervoor dat het boek de lezer constant boeit en meesleept in het verhaal.

Cronin wist veelal te raken en te boeien, Yonina echter heeft het boek vaak weggelegd omdat de vele terugblikken en het verhaal haar niet lagen. Aangekomen in de “huidige tijd” echter kon zij De Twaalf ook niet meer wegleggen. Eveline schrok zelfs omdat Cronin haar met personage Danny ineens tot het inzicht bracht dat in de echte wereld ook dingen gebeuren die we niemand toewensen.

SusanFenna:  De Twaalf beantwoordt een heleboel vragen die in De Oversteek zijn opgeroepen maar roept ook een heleboel nieuwe vragen op waardoor je des te nieuwsgieriger wordt en nog sneller door wil lezen! Hoewel het boek heel anders was dan verwacht is het zeker een vervolgdeel dat je met een voldaan gevoel zal achterlaten en je alleen nog maar nieuwsgieriger maakt naar het derde deel!

Om de lezers van de leesclub scherp te houden werden ze uitgedaagd om een vraag aan de groep te stellen die hen bezig hield. Vragen over het verwachte einde, een verfilming en jouw rol in de wereld van Cronin kwamen voorbij.  Zoals beloofd hierbij eentje in de spotlight en dat is dan een misschien niet zo voor de hand liggende maar wel intrigerende vraag. Saskia vroeg de leesclub hoe zij de man/vrouw verhouding in de De Twaalf zagen, als ouderwetse of feministisch. Conclusie van de antwoorden die gegeven zijn is dat er wel een goede balans is in de man / vrouw verhouding maar ook dat de vrouwen zeer sterke persoonlijkheden zijn. Het nijgt dan ook iets meer naar de feministische kant, zonder dat stempel te willen drukken.

Peggy: Cronin is een schrijver die je overlaadt met personages, plaatsen, gebeurtenissen kortom enorm veel details. Maar daar komt hij zonder problemen mee weg. Hij neemt je vlot mee in het verhaal, gebruikt om de haverklap flashbacks en dit alles maakt het boek.

Terugkijkend naar de verwachtingen waren die wel heel divers en ook wijze waarop er uiteindelijk aan voldaan werd. Esther en Peggy hadden geen verwachtingen maar zijn beiden wel positief verrast. Silvia van Elzelingen kreeg wat ze verwachtte en SusanFenna en Eveline kregen een heel ander verhaal voorgeschoteld dan wat zij hadden gedacht te gaan lezen. Saskia vond De Twaalf zelfs oppervlakkiger dan verwacht maar kan dat uiteindelijk ook goed plaatsen. Marieke Scheers, die al eerder aan het boek begon maar er toen niet doorheen kwam, werd positief verrast door het gemak waarmee zij nu werd meegezogen in verhaal. De gemiddelde waardering van 4,2 sterren is daardoor ook meer dan verdiend.