×

Leesclubverslag 'Leah on the Offbeat'

op 29 april 2018 door

Twee jaar na Simon vs. The Homosapiens Agenda, en nu de film Love, Simon in de bioscopen draait, komt Becky Albertalli met een nieuw boek in de zogenaamde ‘Simonverse’: Leah on the Offbeat. Dit keer niet met Simon in de hoofdrol, maar zijn beste vriendin Leah. Ze drumt, gebruikt haar humor om zichzelf te verdedigen en geeft enorm veel om haar vrienden. Tevens komt Leah erachter dat ze misschien wel biseksueel is. Hoe ze daarmee om gaat en wat ze meemaakt, lazen de 15 lezers in het gezellige leesclubje van Leah on the Offbeat.

Simon vs The Homosapiens Agenda maakt verwachtingen hoog

Op Kim en Fien na had iedereen in de leesclub Simon vs. The Homosapiens Agenda gelezen voordat zij begonnen aan Leah on the Offbeat. De meningen waren erover verdeelt: Nicole, Maartje en Karin hebben Simon zelfs nog snel even overnieuw gelezen en vonden het een heerlijk en verfrissend boek. Ciska laat echter weten dat ze het boek niet zo leuk vond, omdat ze geen klik had met het verhaal en de personages. De lezers die genoten van Simon, hadden ook hoge verwachtingen voor Leah on the Offbeat. Deze zijn bij sommigen waargemaakt, maar voor anderen niet. Sigrid liet bijvoorbeeld weten dat ze hoopte dat Leah net zo’n leuk verhaal ging worden als Simon. Ditzelfde gold voor Anke, Manon, Karin en Rani: Zij voelden zichzelf enigszins teleurgesteld. ‘Het boek miste toch een bepaalde spanning voor mij’ vertelt Rani. Nicole was echter blij om terug te zijn in de Simonverse: ‘Het was heerlijk om weer even terug te zijn in de wereld van Simon met de personages die je zo goed kent.’ Sommigen gingen er met een open blik in en werden verrast. Priscilla: ‘Ik probeer altijd blind boeken in te gaan om het beste gevoel van het boek te krijgen.’

Becky’s vlotte schrijfstijl en Leah’s grote mond

Bij de vraag wat men van de schrijfstijl van Leah vond, werd veelal positief gereageerd. De termen vlot en modern werden meer dan eens genoemd. Lieselotte: ‘Albertalli heeft een enorm vlotte schrijstijl waarmee ze het jongerentaaltje perfect weet uit te drukken.’ Wel stoorde menig lezer zich aan het gevloek van Leah. Eline liet weten dat dit op zekere hoogte past bij de persoonlijkheid van Leah, maar dat er op sommige momenten onnodig en teveel gevloekt wordt. Karin sloot zich hierbij aan.

Een 21e eeuwse boodschap

Met dit boek maakte Albertalli homo-, en biseksualiteit opnieuw bespreekbaar en werden taboes verbroken. Jacqueline was van mening dat het boek ging om de complexiteit van coming out en erachter komen dat je bi bent: ‘Het is voor iedereen anders en niet iedereen is hetzelfde bi, seksualiteit is een schaal en niet rigide.’ Lezers waren het met elkaar eens over een belangrijke les die Albertalli ons mee wil geven: Wees jezelf en doe waar je gelukkig van wordt. Naast de onderwerpen biseksualiteit, zelfaccaptatie, vriendschap en liefde zit er nog een anti-rascistische booschap in, iets wat Sigrid terecht opmerkte. Daarnaast kreeg het boek door het perspectief van Leah emotionele diepgang, stippen Ciska en Anke aan.

Meer boeken in de Simonverse?

Na Leah on the Offbeat, gaat Manon even afkicken van Albertalli’s boeken. Ook Sigrid was weinig enthousiast: ‘Ik hou erg van Becky Albertalli’s schrijstijl, maar ik vond deze spin-off teleurstellend.’ De rest van de lezers wil meer lezen over de Simonverse, maar is een beetje klaar met Leah: ‘Er zijn in de vriendengroep nog genoeg andere personages die een interessant verhaal te vertellen hebben’, aldus Nicole.

Het oordeel

‘Een boek met een grappige ondertoon dat je zo uit hebt.’ (Fien, 3 sterren)

‘Dit is het boek dat ik als tiener had kunnen gebruiken en als volwassene kan waarderen’ (Jacqueline, 5 sterren)