×

Weet Tangen de lezer vast te houden met het 2de deel in de trilogie?

op 11 augustus 2019 door

Na de mails die op 20 augustus in de box van de deelnemers vielen volgend 2 dagen later de eerste boeken al. Veel van de lezers kenden Geir Tangen al van zijn debuut Het Meesterwerk, waarbij vooral de uiteindelijke plottwist bij de meesten wel was blijven hangen. Iedereen door het boek in, waarbij ze als eerste de vraag kregen of het Tangen gelukt was om met zijn start van het boek iedereen naar binnen te trekken. Wat Anne-Marie Lenjou betreft is hij zeker goed begonnen en ook Joke Zwier wil direct gaan doorlezen. Ook Onno van Rijen was direct geboeid, al moest hij daarna wel even zijn aandacht er goed bijhouden voor alle verschrikkelijk lange Noorse namen die ten tonele werden gevoerd.

**Anne-Marie Lenjou (2*): Het verhaal kabbelt verder, verhaallijnen worden opgezet maar niet genoeg verdiept en soms niet afgewerkt. Het blijft allemaal wat aan de oppervlakte hangen.**

Naast de hoofdpersonages voert Tangen een behoorlijke groep aan personages op die allemaal een rolletje in het verhaal hebben. Voor Wirin Jewlal is Embla één van de opvallende personen, waarbij hij haar eigenlijk wel wat sneu vond terwijl slachtoffer Emilie juist diegene is die Sylvia ten Hove het meeste aanspreekt. Over het algemeen zijn de lezers echter van mening dat de vriendengroep van personage Alex onvoldoende uitgewerkt word en dat we ze weinig leren kennen. Annemarie van de Kuilen noemt nog Ase als een personage dat ze juist wel goed uitgewerkt vind, waarbij Harriet aanvult dat ze toch ook van haar nog wel meer achtergrond had willen leren kennen.

**Sylvia ten Hove(3*): De start van het boek begint meteen met een spannende scène als Alexander wakker wordt naast de dode Emilie. Vlak daarna is er veel actie als Alexander achtervolgd wordt door de politie. Daarna is het helaas wat minder met de actie en de spanning. Wat ontbreekt is gedegen speurwerk. Het onderzoek verloopt rommelig en is niet altijd even overtuigend.*

Rondom de hoofdpersonages Viljar en Lotte discussieerden we over de kenmerkende karaktereigenschappen van dit tweetal. Voor Bookish Lifestyle is dit de afwachtendheid van Viljar, een mening die vrijwel iedereen lijkt te delen, naast de echtheid van Lotte. MarieQuickboots moest wel erg omschakelen rondom personage Lotte die ze nu vooral als labiel ziet in tegenstelling tot de stoere vrouw in Het Meesterwerk.

** Joke Zwier (4*): Geir Tangen speelt met woorden en ziet kans spanning op te bouwen met behulp van tegenstellingen en vergelijkingen.**

Een volgend onderwerp binnen de leesclub, en bij een thriller kan dit natuurlijk niet ontbreken, is plotopbouw en spanning. Voor Carin is het plot prima opgebouwd en word ze meegenomen in de vraag wie Emilie nu eigenlijk vermoord heeft, toch vind ze ook wel dat er soms wat plotselinge plotwendingen zijn. Binta Colson vind enerzijds de korte hoofdstukken erg fijn, echter zorgde dit voor haar ook voor een rommelig geheel waardoor ze regelmatig even terug moest lezen wie nu wie was. Voor Mart van Lieverloo is Hartenbreker een echte whodunnit, waarbij hij genoot van de verschillende verhalen over de avond en daardoor kon meepuzzelen. Ook is hij van mening dat de spanning goed wordt opgebouwd. Wendy noemt echter dat voor haar de spanning niet echt voelbaar was en dat het veel te laat pas een beetje spannend werd.

** Carin (4*): Een prettig lezend boek waarin verschillende personages hun verhaal vertellen. Lotte, Viljar, Alexander…. en de verhalen van de vrienden die terugkijkend verslag doen over het feest.**

Verscheidene thema’s worden door de lezers benoemd als terugkomend in het boek, maar het meest opvallend thema is wel het rechts – extremisme waarmee Tangen het boek gelijk een actueel tintje meegeeft. Helaas is dit ook gelijk het thema waar de meeste lezers over vallen, omdat het niet veel lijkt toe te voegen aan het plot en Karina vraagt zich hardop af het plot misschien niet sterker was geweest zonder deze verhaallijn.  Een ander thema dat uitgebreid aan bod komt is groepscultuur, waarbij Wendy hoopt dat de cultuur van deze groep wel tot de extreme gevallen behoort.

*Quote (3*): Al met al is het een vrij aardig verhaal, maar Geir Tangen mag wel echt een knaller van een derde deel schrijven om deze trilogie echt de moeite waard te laten zijn.**

Als afsluitende vraag kreeg de groep de opdracht om het boek in 3 woorden te omschrijven. Meest voorkomend hierin zijn rechts-extremisme, moord en daarnaast komen er veel termen voorbij die passen bij de groepscultuur. Ook werd de groep gevraagd om de spanning te benoemen, waarbij bijvoorbeeld Esmeralda een 5 geeft en Binta een 7,5. Toch zijn de meeste lezers wel van plan om het derde deel nog te gaan lezen, omdat men wel nieuwsgierig is hoe het verder zal gaan met Viljar en Lotte. Gemiddeld kreeg Hartenbreker een 3,2 aan sterren en met een mooie voldoende voor dit tweede deel sluiten we de leesclub af.

Reacties op: Weet Tangen de lezer vast te houden met het 2de deel in de trilogie?