×

Eindoordeel - Mooi levensverhaal over een bijzonder paar

op 08 september 2016 door

OVER MENTHOL

In Menthol vertelt auteur Frank Krake het bijzondere verhaal van Joseph Sylvester en de liefde van zijn leven Roosje Borchert. Joseph vertrekt uit zijn geboorteland Saint Lucia naar Amerika op zoek naar een betere toekomst. De rassenhaat en het geweld van de Ku Klux Klan doen hem echter besluiten om naar Europa te vertrekken. Via allerlei omzwervingen komt hij uiteindelijk in 1925 aan in Amsterdam. Hij verdient zijn brood op markten met zijn Babajaba tandpasta, dat hij aanprijst als ‘het natuurgeheim van het zwarte ras’ Met zijn tandpasta reist hij het hele land door en leert hij Nederland tandenpoetsen, wat hem al snel de bijnaam Menthol oplevert. Als hij Roosje Borchert ontmoet is het liefde op het eerste gezicht. Roosje, een vrijgevochten dame van stand die als mannequin bekend staat als het mooiste meisje van de stad, en Joseph trotseren alles en iedereen en trouwen. Hij zwart en zij blank: een opvallende combinatie in de jaren twintig waar in de provinciestad waar zij zich vestigen nog nooit iemand een zwarte man in levenden lijve heeft gezien. Als twaalf jaar later de oorlog uitbreekt nemen zij uit pure liefde voor elkaar een dramatisch besluit om het leven en de vrijheid van Roosje niet in gevaar te brengen.

DE LEESCLUB

De leesclub telde in totaal 16 lezers, waarvan één lezer meedeed met een eigen exemplaar. Het boek werd door iedereen met groot enthousiasme ontvangen. Jantine: “Wat mooi ingepakt, echt een cadeautje na een lange dag”. Bronja Hoffschlags’s dag wordt in een klap goedgemaakt: “Wat een cadeautje na een lange, chaotische dag op kantoor!’ Ook de persoonlijke boodschap van auteur Frank Krake wordt hooggewaardeerd. “Leuk de persoonlijke boodschap! Voel me vereerd!”, vindt Willie.

Omslag en illustraties doen het verhaal nog meer leven

De omslag en de vele illustraties en foto’s in het boek oogsten veel waardering. Yvette Stevens voelt zich “apetrots op het mooie exemplaar” en ze laat hem aan iedereen zien. “Wat een ontzettend mooi boek. Ik had van alles verwacht, maar niet zo'n mooi, tot in details afgewerkt boek, compleet met foto's, kleur, dubbele omslag en dan ook nog eens een boekenlegger, persoonlijke boodschap en prachtig ingepakt, heel bijzonder van een selfpubber. Heel erg blij mee!”, geeft Cindy de Rijk blij aan.

Er ontstaat al snel een levendige discussie in zowel het leesclubcafé als bij de beantwoording van de leesclubvragen en auteur Frank Krake mengt zich daar enthousiast in met o.a. tips over tentoonstellingen die in rechtstreeks verband staan met de persoon Joseph. Ook de lezers wisselen linkjes over Menthol producten en You Tube filmpjes uit over allerlei plaatsen en zaken die in Menthol aan de orde komen. Naast het verhaal van Joseph vinden de lezers ook de historische feiten die een rol spelen in het leven van Joseph zeer interessant. Sylvia: “Heel interessant om via de verhaallijn ook een tijdsbeeld te krijgen. Zo wist ik uiteraard van de drooglegging in de VS, maar als je me had gevraagd wanneer dat was...nu weet ik het”. Ook Cindy de Rijk vindt deze historische wetenswaardigheden interessant: “Tussen het verhaal door leer je inderdaad ook veel over die tijd, de industrialisatie, massaproductie, de telefoon, de auto, de Titanic, WOI, Ku Klux Klan, emigratiepatroon, omgang tussen de hogere en lagere klasse arbeiders”.

En Yvette Stevens valt wel een heel bijzonder detail op. Op het bewijs van inschrijving van Joseph in de gemeente Hengelo staat de datum van 30 februari. Klein foutje van de ambtenaar.

Positieve en kritische kanttekeningen

Ook inhoudelijk over het boek bijna niets dan lof. Bronja Hoffschlag: “Een biografie krijgt toch snel een roddelblad-achtig tintje en dat is een valkuil waar Krake duidelijk niet in is getrapt, terwijl dit verhaal daar alle ruimte voor biedt. Daarvoor alvast hulde!”. Ook vindt ze dat Frank zijn research goed op orde heeft en waardeert ze zijn bijna documentaire-achtige vertelwijze. Nancy: “Prachtig verhaal met een lach en een traan. Erg fijn boek!”.

Maar er zijn ook kritische kanttekeningen. Cindy de Rijk: “Ik krijg sterk het gevoel dat om de feiten heen, en dan voornamelijk de feiten van Joseph zelf, een verhaal is opgebouwd, zonder verdere diepgang (gevoelens uiten i.p.v. verwoorden)”. Ondanks dat ze het verhaal te oppervlakkig vond, had ze wel enorme bewondering voor de wijze waarop de auteur alle documentatie en gebeurtenissen als een goede legpuzzel, erg geloofwaardig heeft neergezet. Ook Erika de Weerd vond het verhaal iets te oppervlakkig en werd niet echt geraakt door het boek.

Alle lezers zijn het er wel over eens dat het verhaal van Joseph en Roosje een boek verdient. Zij waren een kleurrijk, tot de verbeelding sprekend paar. Niet alleen vanwege hun huidskleur, maar zeker om hun immer aanwezige optimisme en de manier waarop zij in het leven stonden. Willie: “Twee mensen die respect hebben voor hun medemens en doen wat in ze opkomt en elkaar ook nog eens vinden en aanvullen verdienen zeker een boek!”.

De waardering voor de schrijfstijl van Frank Krake loopt uiteen van vlot, beeldend, observerend tot simpel en oppervlakkig. Toch is iedereen het erover eens dat het vlot wegleest en het zeker geen droge documentaire stijl is.

Deelname van Frank Krake aan de leesclub

De deelname van Frank Krake aan deze leesclub werd zeer op prijs gesteld. Silvia: Een schrijver toegevoegd aan een leesclub vind ik een pluspunt. Hoe makkelijk benaderbaar en open voor onze vragen en opmerkingen (die soms ook best wel kritisch waren)”. Hetty vindt het prettig dat eventuele onduidelijkheden tijdens het lezen uitgelegd kunnen worden door de schrijver: “Bij deze leesclub vind ik de persoonlijke tips van Frank nog een leuk extraatje”. Ook Ellen de Vriend is daar positief over: “Leuk om meer van over hem en zijn ideeën achter het boek te horen. Inderdaad ook moedig, want er zijn wat kritische noten. Maar gelukkig ook erg veel positieve!”.

EINDOORDEEL en WAARDERING

De waardering voor het boek liep uiteen van 3*** tot 5 *****, wat neerkomt op een gemiddelde van 4****.

Willie: “Mooi boek over dat we onze vrijheid altijd moeten koesteren! Elke dag maar weer”. 3 ***

Erika de Weerd: “Om Menthol kon je niet heen, hij veroverde de harten van vele mensen met zijn ondernemerszin, zijn humor en zijn doortastendheid. Een bijzonder mens die het verdient om met dit boek geëerd te worden en daar is Frank Krake uitstekend in geslaagd”. 4****

Shadira Monsanto: “Menthol is een mooi en aangrijpend verhaal. Luchtig geschreven maar met zware onderwerpen”. 5*****

In de onderstaande reacties hebben de lezers een kenmerkende quote uit hun recensie van ‘Menthol’ geplaatst en het aantal sterren dat zij het boek gaven.

Reacties op: Eindoordeel - Mooi levensverhaal over een bijzonder paar