Buddyread: De erfenis van Mozart - Femke Roobol

op 03 februari 2018 door

In deze maand waarin de historische roman centraal staat op onze spot, trakteren we jullie op buddyreads met historische romans. Vandaag kletsen Marieke en Sanne over De erfenis van Mozart geschreven door Femke Roobol.

Samenvatting:
De erfenis van Mozart neemt je mee naar de 18e eeuw, waar je kennismaakt met de muzikale familie Weber en de talentvolle Mozart. De zussen Weber beoefenen zelf de klavier en zingen daarnaast prachtig en worden daarin onderwezen door Wolfgang Mozart. Constanze wordt verliefd, maar hij heeft alleen oog voor haar oudste zus Luise, die hem echter afwijst. Jaren later, tijdens een gemaskerd bal in Wenen, ziet Constanze Mozart weer en wordt ook hij verliefd. De twee verloven zich, maar Mozarts vader geeft zijn zoon niet zomaar toestemming om te trouwen met een ‘Weberische’. Ze trouwen toch, maar tijdens hun huwelijk moet Constanze toezien hoe Mozart samenwerkt met Luise en andere zangeressen over wie hij lyrisch is. In 1791 sterft Mozart en hij laat Constanze achter met schulden, twee kleine kinderen en stapels bladmuziek. 

Sanne:
Jeej Marieke, wat leuk om weer samen een buddyread te doen. Die historische romans liggen me wel. Ik vind het altijd erg interessant om zo een stukje geschiedenis mee te krijgen. Vaak zijn het minder bekende stukjes geschiedenis en hebben de auteurs uitgebreid onderzoek gedaan naar gebeurtenissen. Het zijn dan welliswaar romans, fictie dus, maar wel met een hoog "waarheids"gehalte. En volgens mij ben jij ook wel een liefhebber van de historische roman, toch?

Marieke:
O, Sanne je kan me zo blij maken met een historische roman. Waar ik vroeger op school een hekel had aan geschiedenis, boeit het me nu wel als het in een mooi verhaal is gegoten!
Van Femke Roobol heb ik Springvloed gelezen, die vond ik erg mooi (over aanleg van afsluitdijk en de watersnoodramp). Nu gaan we een paar eeuwen terug naar Mozart en de pruikentijd. Is dat een stuk geschiedenis die je kent? Ik heb ooit de film Amadeus gezien, dat helpt nu wel voor de beeldvorming.

Sanne:
Behalve de muziek, ken ik de geschiedenis van Mozart niet. Ik was erg benieuwd naar hoe zijn leven is verlopen. Ik was verrast dat het boek begint met een andere familie dan die van Wolfgang Mozart, maar vond het ook erg leuk om in detail te horen hoe het er in de muzikale familie Weber aan toe ging. Ondanks dat ik niet veel van muziek weet, vind ik het knap hoe Roobol muziek heeft verweven in het boek. Niet alleen door de verschillende muziekstukken te benoemen, maar juist doordat ze allerlei voorwerpen en situaties benoemt die muziek maken (hoefgetrappel op keien, een wandelstok die een maat trommelt) komt het verhaal helemaal tot leven. Echt in alles zit muziek.

Marieke:
Ja, dat is heel mooi beschreven. Ik krijg ook de neiging om muziek op te zoeken die hoort bij die tijd, ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Misschien gewoon Mozart intikken op google?
Het beginnen met de familie Weber is een originele insteek, het verhaal wordt belicht vanuit Constanze, die de vrouw wordt van Mozart. Ik vind dat wel een mooie perspectief. Het draaide in die tijd zo om de mannen, terwijl de vrouwen een hele belangrijke rol speelden. Ik ben benieuwd hoe Femke Roobol de romance heeft uitgewerkt.

Sanne:
Dat vond ik ook erg bijzonder Marieke, toch verrassend dat er vanuit het perspectief van Constanze wordt verteld en dat een groot deel van het boek draait om de zussen Weber terwijl vrouwen inderdaad in die tijd van ondergeschikt belang waren. Ik vond het prettig om over ze te lezen en was benieuwd hoe het verhaal verder zou gaan. Toch vond ik het verhaal soms wat langdradig en leek het verhaal wat te kabbelen. Van mij had er soms wel wat meer vaart in mogen zitten. Had jij dat ook?

Marieke:
Ja het kabbelde, maar heel gek het bleef boeien en verveelde geen moment. Misschien had een beetje meer pit wel lekker geweest, maar dit paste ook wel heel goed bij het verhaal. Het ging toen allemaal niet zo heel erg snel volgens mij.

Ik had het wel te doen met Constanze, die heeft geen gemakkelijk leven gehad. Altijd in de schaduw van haar beroemde zus en man. En dan nog berooid achter blijven ook. En die arme kinderen die elders worden ondergebracht om een muzikale opleiding te krijgen. Ik moet er niet aan denken. Maar ja andere tijden, andere normen en waarden. Femke Roobol heeft dat wel heel goed neergezet.

Ik heb het met plezier geluisterd.

Sanne:
Inderdaad won mijn nieuwsgierigheid en kon ik ook niet wachten tot ik weer mocht luisteren. Het had misschien wat meer vaart mogen hebben, maar de details over het leven van Constanze waren ook wel weer erg interessant. Ik vind het knap hoe Roobol dit allemaal heeft uit weten te zoeken en heeft verweven in een verhaal.

Conclusie: 
Door de keuze van eens een andere invalshoek, namelijk vanuit het perspectief van de vrouw van Mozart, is het een bijzonder en interessant boek. Het brengt de sfeer van de laat 18 eeuw tot leven, met historische personen, liefde, verdriet en drama en veel muziek. Een historische romandie zeker de moeite van het lezen of luisteren waard is.

Wil je onze recensies lezen: recensie van Marieke en recensie van Sanne



Reacties op: Buddyread: De erfenis van Mozart - Femke Roobol

Meer informatie

Gerelateerd

Over

Femke Roobol

Femke Roobol

Femke Roobol (1966) is geboren in Den Haag en woont in een klein dorp in de buurt van Alkmaar met haar man en twee kinderen. Ze studeerde Italiaanse taal- en letterkunde, en werkt als taaltrainer. In ...