het leven in en om Breda bijna 200 jaar geleden

Frank Schijven 08 maart 2020
Peter van de Steenoven, historicus, bracht november 2019 zijn tweede roman uit. Het is een vervolg op zijn debuut, Antons tweestrijd, dat in 2018 uitkwam. Hoewel het ook in dit tweede boek om notaris Anton Bastiaanse gaat, is het ook goed los van de eerste roman te lezen.
In het boek volgen we weer het leven van Anton, die zich steeds beter weet te handhaven in de bovenlaag van de Bredase samenleving rond 1830. Hij blijft echter last houden van zijn eenvoudige afkomst en dat merk je bijvoorbeeld aan zijn aarzelen bij het aangaan van een liefdesrelatie, zijn optreden als notaris en advocaat en zijn huiver om zich in te laten met politiek.
De auteur heeft allerlei historische bronnen gebruikt bij het schrijven, waardoor de authenticiteit van het milieu en de gebeurtenissen zijn gegarandeerd. Ook de manier waarop Anton zich, ietwat plechtstatig, uitdrukt, komt levensecht over. De schrijfstijl is vlot, je kunt het boek gemakkelijk in een ruk uitlezen. Er zijn voldoende gebeurtenissen, die de aandacht van de lezer blijven vasthouden, zoals de dreigende problemen met een verklikker en de mysterieuze crimineel, die zowel Anton als zijn familie flink wat angst bezorgen. Voor wie graag een smakelijk, romantisch en niet al te fictioneel verhaal wil lezen in een historische Brabantse setting, is dit boek van harte aanbevolen.

Meer recensies van Frank Schijven